Erinomainen jazzvuosi on jatkunut maaliskuussa mainioin keikoin ja hienoin uutuuslevyin. Ajankohtaisista biiseistä ei siis ole tässäkään kuussa pulaa, mutta mahtui mukaan sentään vähän ajattomia klassikoitakin.
Darcy James Argue’s Secret Society – Transit
Erittäin mieluinen vieras Helsingissä oli Sibelius Akatemian kutsumana mestoille saapunut kanadalaissyntyinen säveltäjä ja orkesterinjohtaja Darcy James Argue, jonka musiikkia kuultiin Musiikkitalolla Sibis Alumni Big Bandin esittämänä. Keikan avasi komeasti Transit joka syntyi Arguen mukaan pitkillä bussimatkoilla Bostonista New Yorkiin sävellysworkshoppiin paikallisesta Chinatownista aamuvarhain lähteneellä bussilla joka tykitteli 350 kilometrin välimatkan tuhatta ja sataa eikä ollut edes kertaakaan tulessa Arguen ollessa kyydissä.
Michael Small – Rooftop Intruder
Suosittelen seuraamaan Darcy James Argueta myös Twitterissä – juuri Helsingin konsertin päivänä hän esitti siellä mielenkiintoisen ajatuksen, että amerikkalaista modernia orkesterimusiikkia parhaimmillaan edustavat 70-luvun soundtrackit elokuviin Klute (säveltänyt Michael Small) ja Taking of Pelham 123 (David Shire). Tässä näyte Kluten selkäpiitä karmivalta soundtrackilta.
Krzysztof Komeda – Rosemary’s Baby Main Theme Vocal
Smallin soundtrackiin lienevät vaikuttaneet voimakkaasti Krzysztof Komedan klassiset 60-luvun soundtrack teokset kuten esimerkiksi Rosemaryn painajainen.
Lars Werner – Vår i Helsingfors
Aivan kuun lopun lumisateet ovat asettaneet vahvasti kyseenalaiseksi sen onko kevät jo saapunut Helsinkiin, mutta olihan tuossa sentään muutama keväinenkin päivä välissä. Vuodenajan jazzklassikoihin pitäisi ainakin kuulua tämän ruotsalaisen Lars Wernerin Vår i Helsingfors, joka julkaistiin Love Recordsin kaikkien aikojen toisella LP:llä Lars Werner och hans Vänner – vankka varhainen kulma suomalaisen jazz-LPiden julkaisun historiaa siis kyseessä.
Albert Ayler – Sun Watcher
Niin, ehti se aurinkokin vilahtaa maaliskuun aikana – samoin vilahti vihdoin Jazzpossun LP-hyllyyn Sun Watcher kappaleen sisältävä Albert Aylerin “sellout”-levy New Grass jonka yhdistelmä Aylerin tinkimätöntä avantgarde-saksofonismia ja melko suoraviivaisia r&b rytmejä ihastuttaa Jazzpossun kontrasteja rakastavia korvia.
Rudresh Mahanthappa – Chillin’
Saksalaisen ACT Recordsin tarjonta on tänä vuonna tuntunut erityisen vahvalta. Vielä vuoroaan arvosteluun odottaa viime vuoden Pori Jazzin suurimman positiivisen yllätyksen tarjoilleen saksofonisti Rudresh Mahanthappan uusi levy Bird Calls, jossa osoitetaan kunniaa Charlie Parkerille Mahanthappan omalaatuisen intialaisen musiikin vaikutteita vahvasti omaavan suodattimen läpi.
Wolfgang Haffner – Hippie
ACTin julkaisuja on myös saksalaisrumpali Wolfgang Haffnerin uusi levy Kind of Cool, jossa soitetaan Haffnerin uusia sävellyksiä ja jazzklassikoita cool jazz -tyyliin – mukana alttosaksofonissa Jukka Perko. Hippie edustaa varsin onnistunutta Haffnerin uutta sävellystuotantoa.
Skydive Trio – Bravo
Uusi levy on ilmestynyt myös norjalais-suomalaiselta Skydive Triolta, jossa rumpuja soittaa Olavi Louhivuori. Oikein miellyttävää modernia kitaratriosoundia – suosittelen tutustumaan levyyn.
Verneri Pohjola – This One Is For You
Alkuvuoden ehdottomia jazztapahtumia Helsingissä oli Verneri Pohjolan levyjulkkarikeikka Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä. Levyn vähäeleisin biisi This One Is For You oli ainoa jota ei keikalla kuultu, joten kuultakoon se tässä nyt.
Gregory Porter – On My Way To Harlem
Jos Pohjola veti lähes täyteen noin 900 paikkaisen Suuren näyttämön niin vielä paremmaksi yleisömäärissä veti UMOn kanssa Kulttuuritalossa hienon soul/jazz-keikan heti seuraavalla viikolla heittänyt Gregory Porter. Keikan yllätyshelmi oli hieno retrosoul-soundinen versio On My Way To Harlemista jossa UMO pani parastaan – tässä levytetty versio joka ei sekään ole kehno.
Jack McDuff – Flat Backin’
Sitten lyhyt katsaus 60-luvun lopun ja 70-luvun kaupallisempaa jazzsoundia alkaen erässtä Jazzpossun kuukauden LP-hankinnoista: Brother Jack McDuffin Moon Rappin’ edustaa 60-luvun lopun väkevää hammondvetoista soul-jazzia parhaimmillaan.
Lou Donaldson – Who’s Making Love
Aikansa kaupallisemman soul-jazz tyylin taitajia oli myös saksofonisti Lou Donaldson, jonka monet 60-luvun lopun levyt ovat kestäneet aikaa melko hyvin menevämpää groovea metsästävien jazzdiggareiden keskuudessa.
Gene Harris & the Three Sounds – Put On Train
Huomattavaa kaupallista suosiota nautti 50-luvun lopulta eteenpäin The Three Sounds -trio joka levytti parikymmentä levyä Blue Notelle. Jälkipolville ehkä tunnetuimpia yksittäisiä biisejä on aktiiviajan viimeisen levyn (jossa alkuperäisjäsenistä oli jäljellä enää Gene Harris) Put On Train joka muistetaan ensisijaisesti Beastie Boysin Paul’s Boutiquen kappaleen What Comes Around tarttuvana biittinä.
Dave Pike – The Drifter
60- ja 70-lukujen omaperäisimpiä jazz-vibrafonisteja oli Dave Pike, joka ei kaihtanut juuri mitään tyylilajia. Vuonna 1970 Pike oli varsin trippailevissa tunnelmissa Doors of Perception -levyllä joka otti nimensä Aldous Huxleyn meskaliinikirjasta joka innoitti myös aikaisemmin Jim Morrisonia bändinsä nimen valinnassa.
Staffan Abeleen Quintets – Mr. Minor
Vanhojen groove-klassikoiden katsauksen päättäköön ruotsalaispianisti Staffan Abeleenin vuoden 1974 klassikkobiisi Mr. Minor. Hyvää menoa naapurimaasta 70-luvun Eero Koivistoisen ja Olli Ahvenlahden levyjen ystäville.
Klabbes Bank – Telemark
Aivan uunituoretta ruotsijazzia edustaa puolestaan Klabbes Bank joka ylittelee vaivatta tyylisuuntien rajoja. Uudella levyllä Z on entistä enemmän electro-henkeä – vähän sulattelemista vaatii tämä levy ensimmäisten kuuntelukertojen perusteella, mutta ainakin kolmen vuoden takainen edellinen levy Protect the Forest on jäänyt Jazzpossun kestosuosikiksi, joten pitäähän tällekin antaa kunnon mahdollisuus – tämä Telemark-biisi ainakin kasvaa melkoisiin mittasuhteisiin.
Elifantree – Layers
Suomessa genrerajoja rikkoo uudella levyllään entistäkin vahvemmin Elifantree – näytteenä tässä singlejulkaisu Layers. Movers and Shakers -levystä ilmestyy piakkoin myös LP-versio 18.4.
Live Foyn Friis – Dementor
Toinen pohjoismainen indie popin ja jazzin elementtejä yhdistävä kokoonpano on laulaja Live Foyn Friisin johtama kvartetti jossa soittavat kolme muuta tyyppiä saapuvat Suomeen lyhyelle kiertueelle kitaristi Alex Jønssonin triona. Huomenna alkavan kiertueen aikataulu on:
Wed 1/4: Suistoklubi, Hämeenlinna
Thu 2/4: Ravintola Poppari, Jyväskylä
Fri 3/4: Flame Jazz/ Jazzklubi Monk, Turku
Sat 4/4: Digelius Music, Helsinki
Cyrille Aimée – Caravan
Kuun alkupuolella Suomessa vieraili Jukka Eskola Orquesta Bossan solistina New Yorkissa vaikuttava laulaja Cyrille Aimée. Jazzia ja bossaa yhdistelleellä keikalla kuultiin myös kuolematon klassikko Caravan jonka Aimee levytti uusimmalle julkaisulleen It’s a Good Day.
Jukka Eskola – Ricky-Tick
Keikalla Jukka Eskolan omaa suomibossa-tuotantoa edusti mm. tämä aivan lopuksi kuultu Ricky-Tick.