Kuudennen Linjan valtasi eilen noin neljäksi tunniksi nuoren jazzsukupolven Megakupla -festivaali jossa kuultiin ja koettiin lähes yhtäjaksoisena virtana seitsemää kokoonpanoa – kolme kahden bändin yhteistä settiä jossa yksi tila ja aika jakautui vajaaksi tunniksi muusikoiden haluamalla tavalla ja näiden välissä ympäri Kutosta esiintyi Tapetit kaatuu päälle -performanssi jossa poikkitaiteellista vuoropuhelua kävivät kolme soittajaa ja kolme tanssijaa.
Ohjelma alkoi kuin varhain Tapetit kaatuu päälle -joukon ilmestyessä Kutosen portaikkoon, käytävään ja baaritilaan soittaja-tanssija -pareina. Abstrakti ilmaisu toimi voimakkaasti yleisön joukossa tapahtuvana performanssina. Se haastoi yleisön reagoimaan tai olemaan reagoimatta keskuudessaan tapahtuviin sanattomiin vuoropuheluihin.
Ensimmäisessä setissä Kutosen salin puolella kohtasivat saksofonisti Pauli Lyytinen joka soitti uuden Machinery -levynsä kappaleita ja sähköinen bossa nova -kvartetti Nossa Bossa.
Kuulin Lyytisen Machinery-materiaalia livenä aiemmin tänä vuonna Koko Jazz Clubilla, nyt Kutosen karummassa ympäristössä yhden miehen koneellisesti avustettu musiikki soi komeammin, etenkin ylväs Moon Church oli tässä tilassa hieno.
Nossa Bossan vetävä ja raikas bossa nova oli asiallisesti soitettua ja laulettua tavaraa – mukava ensi kosketus tähän nuoreen kokoonpanoon.
Heti alusta asti ensimmäisessä tuplasetissä kiteytyi Megakuplan hienous – sinänsä erilaiset elementit yhteen aseteltuina tulivat osiaan suuremmaksi kokonaisuudeksi. Ehkä jazzmusiikin saralla Lyytinen ja Nossa Bossa ovat varsin erilaisia, mutta kuitenkin kaiken kulttuurin ja taiteen virrassa mainiosti yhteen sopivia sukulaissieluja.
Jatkuva vaihtelu ruokki ajatuksia – tylsää ei tullut hetkeksikään.
- Pauli Lyytinen, saksofonit
Nossa Bossa
- Josefiina Vannesluoma, laulu ja poikkihuilu
- Mikael Myrskog, koskettimet
- Janne Tuovinen, basso
- Anssi Tirkkonen, rummut
Lyhyen roudaustauon täytti tuplasettien välissä jälleen eri pisteissä toiminut Tapetti-performanssi.
Toisessa setissä kohtasivat kitaristi Raoul Björkenheim ja äskettäin Berliinissä X Jazz -festivaaleilla vieraillut urkutrio Buba Wii Aa. Björkenheim avasi pelin metallisella äänimaisemalla jostain Afrikkalaisten sormipianojen ja gamelanin välimaastosta – Buba Wii Aa vastasi letkeällä soul jazz-svengillä. Urkutrio soitti uudempaa ohjelmistoa – ensikasetin tunnelmissa piipahdettiin vain lyhyen intron ajan.
Energisen setin lopuksi Björkenheim nousi samalle lavalle revittelemään hyväntuulista bluesia.
- Raoul Björkenheim, kitara
Buba Wii Aa
- Mikael Myrskog, urut
- Eero Seppä, basso
- Sami Nummela, rummut
Kolmannella vierailullaan Tapetit kaatuvat päälle -kuusikko kerääntyi Kutosen salin puolelle muodostaen hieman tavanomaisemman esityksen. Vaikka tanssijoille löytyi näin enemmän tilaa ja vuorovaikutusta ja trio pääsi soittamaan enemmän yhteen niin kyllä esityksen vaikuttavuus oli yleisön keskuuteen jakautuneena suurempi – epätavallinen ympäristö sai kiinnittämään huomiota eri tavalla.
Musiikillinen huipennus saatiin kahden vahvan yhtyeen setissä. Sapfon runoista Signe -kvartetti ammentaa innoitusta varsin pysäyttävään ilmaisuun – en ollut Signen musiikkia kuullut ennen ja melko hienoa kamaa oli. Naisäänten ja Kaisa Mäensivun basson yhteistoiminnassa oli taikaa.
Huoneen toisessa päässä saatiin tuuttausta lavan täydeltä Mikko Sarvanne Hip Companyn ja spoken word -taiteilija Beibi P:n Muovibabylon -levyn materiaalin muodossa. Nuorta innostunutta tekemistä joka ei tunnista rajojaan tai ainakaan myönnä sitä. Beibi P:n teksti yhdistelee itsevarmuutta ja lapsenomaista hämmästelyä elämän välillä kafkamaisiin sfääreihin yltävästä absurdista epäreiluudesta ja suurista tunteista.
Toimii, toimii.
Kokonaisuutena Megakupla oli nuorta tekemistä parhaimmillaan. Hieno osiaan suurempi kokonaisuus jossa hengitti kuitenkin jatkuvasti mukana spontaanin tekemisen riemu. Enempää ei yhden illan minifestarilta voi toivoa.
Signe
- Riikka Keränen, laulu
- Selma Savolainen, laulu
- Josefiina Vannesluoma, laulu
- Kaisa Mäensivu, kontrabasso, laulu
Mikko Sarvanne Hip Company & Beibi P
- Beibi P, sanat
- Martti Vesala, trumpetti
- Jarkko Soinikoski, trumpetti ja flyygelitorvi
- Tomi Nikku, trumpetti ja flyygelitorvi
- Jasmin Afaneh, trumpetti ja flyygelitorvi
- Miika Hyttinen, pasuuna
- Frans Thomsson, alttosaksofoni ja sopraanosaksofoni
- Ukko Heinonen, tenorisaksofoni ja huilu
- Jarno Tikka, tenorisaksofoni ja huilu
- Sampo Kasurinen, klarinetti ja tenorisaksofoni
- Anni Thomsson, baritonisaksofoni, bassoklarinetti ja klarinetti
- Teemu Kekkonen, piano
- Mikael Saastamoinen, basso
- Sami Nummela, rummut
- Mikko Sarvanne, sävellykset, yhtyeenjohto ja kitara