Espoon keväinen jazväen valopilkku April Jazz avasi tämän vuoden eilen keskiviikkona Tapiolassa. Suurimman huomion veti Tapiolasalin Avajaiskonsertti jossa kantaesitettiin Anna-Mari Kähärän ja Jarmo Saaren sävellyksiä Tapiolan kuorolle ja Marzi Nymanin Jukka Eskolalle ja Tapiola Sinfoniettalle säveltämä trumpettikonsertto. Paatuneemmat jazzdiggarit allekirjoittanut mukaanlukien suuntasivat sen sijaan Louhisaliin jossa neljän tunnin jazzmaratonissa oli tarjolla tämän vuoden festivaalin paras kattaus uutta ja suomalaiselle yleisölle ennestään tuntemattominta pienyhtye jazzia.
OK:KO
Kolmen kokoonpanon illan avasi nuorten muusikoiden OK:KO joka viime vuonna paitsi voitti Suomen Young Nordic Jazz Comets karsinnan niin valittiin myös We Jazzin Rising Star -kokoonpanoksi ja on tänä vuonna ensilevyllään Land E. osoittanut olevans varsin kypsä kokoonpano jonka musiikissa yhdistyvät jykevä pohjoinen melodisuus ja jazzin perinteen kunnioitus.
Vajaan tunnin setti koostui kahdesta pitkästä riipaisusta – molemmissa kaksi sävellystä jotka kudottiin yhteen soolojen kautta. Kottiin avasi pelin hieman perinteisemmissä jazz-tunnelmissa, oli svengiä ja pianisti Toomas Keski-Säntin soitto loi vahvoja mielleyhtymiä Herbie Hancockin 60-luvun puolenvälin musiikkiin. Mikael Saastamoisen basso vei sitten aikanaan Traktorilla Rantsilaan -kappaleen vahvoihin ja mieleenpainuviin tunnelmiin. Jykevissä melodioissa on parhaimmillaan samaa henkeä kuin Verneri Pohjolan musiikissa ja livenä tämän kaltainen materiaali toimi mukavasti. Bändin johtohahmon, rumpali Okko Saastamoisen, otteista hehkui soittamisen ilo.
Toiselle puoliskolle vei Song of Bulls – senkin kaihoisan melodian huomasi heti jääneen vahvasti levyltä mieleen. Setin päätökseksi oli jätetty kaunis Kesäranta joka lähti liikkeelle Saastamoisen bassosoolon jatkeena hieman haparoiden, mutta sitten kasvaen tunteelliseksi kuohunnaksi.
OK:KOn Land E. on tähän mennessä yksi vuoden parhaista kotimaisista jazzlevyistä eikä nuorten muusikoiden tarvitse tämän esityksen perusteella kainostella livenäkään vertailusta maamme kärkikastin yhtyeisiin – huikaisevia virtuoottisia yksilösuorituksia ei ehkä kuultu, mutta toimiva yhteissoitto oli varsin mainiota.
OK:KO
- Jarno Tikka, tenorisaksofoni
- Toomas Keski-Säntti, piano
- Mikael Saastamoinen, basso
- Okko Saastamoinen, rummut
Innanen & Rissanen Nordic Twist
Ensimmäistä kertaa julkisesti, yhden yhteisen harjoituksen voimin, esiintyi Nordic Twist – suomalaisista huipuista mukana saksofonisti Mikko Innanen ja pianisti Aki Rissanen, norjasta basisti Ole Morten Vågan ja ruotsista rumpali Jon Fält.
Avauskappaleena toiminut Rissasen Gyorgy Ligetin pianomusiikista innoitusta hakenut sävellys Ligeti Schmigeti lupaili jo musiikista mitä kimuranteinta free jazz-tippaleipää abstrakteine käänteineen, mutta heti basisti Våganin säveltämässä kakkosbiisissä imevämpi rytmi sai vallan ja menohan lähti melkein käsistä Innasen repäistessä altostaan aivan huippukovan soolon.
Välillä käväistiin hengähtämässä balladihenkisemmillä niityillä ja Rissasen For Jimmy Giuffre toi Amorandom -levyn tapaan hieman perinteisempää sävyä, joskin nyt melko teatraalisen kovakouraisesti svengattuna, mutta kovat soolorypistykset ja energinen meininki olivat setin keskeistä antia. Rumpusetin takana Fältillä oli paikoin semmoinen riehunta päällä että kapulat lentelivät ja virvelinkalvon kestävyyttä sai ihmetellä, mutta oli siinä substanssiakin eikä vain turhaa elämöintiä.
Hurjaa oli meininki ei voinut yleisö kuin yrittää roikkua mukana – jos OK:KO esitti illan aluksi vahvaa yhteissoittoa niin tässä kokoonpanossa aisti miten taitavat yksilöt innostivat toisensa ylittämään itsensä.
- Mikko Innanen, saksofonit
- Aki Rissanen, piano
- Ole Morten Vågan, basso
- Jon Fält, rummut
Peter Rosendal’s Old Man’s Kitchen
Illan päätti tanskalainen Peter Rosendal’s Old Man’s Kitchen joka soitti sympaattista musiikkia jossa kohtasivat “vanhan ajan” äänivärit – mukana kokoonpanossa mm. klarinetti, viulu ja pasuunan – modernin jazzin ennakkoluulottomaan soittoon.
Bändin kantaviksi voimiksi nousivat karismaattinen pianisti Rosendal itse, joka setin kuluessa soitti myös hieman Melodikaa ja yhdessä biisissä flyygelipasuunaa ja pasunisti Peter Jensen joka osoittautui mainioksi solistiksi.
Hauskaa musiikkia ja mukavaa pelimannitunnelmaa, mutta vähän heikoksi se jäi edelliseen pyörremyrskyyn verrattuna. Väsymys pitkään keskiviikkoiltaan heijastui myös katsomon puolelle – Old Man’s Kitchenin lopetellessa suuri osa yleisöstä oli jo poistunut.
Peter Rosendal’s Old Man’s Kitchen
- Peter Rosendal, piano, Melodica, flyygelipasuuna
- Peter Jensen, pasuuna
- Peter Fuglsang, klarinetti
- Kristian Jørgensen, viulu
- Kaspar Vadsholt, basso
- Jeppe Gram, rummut
April Jazz, Louhisali, 26.4.2017