Elokuun soittolista saapuu luoksenne Japanista jossa Jazzpossu juuri päättelee parin viikon lomareissua. Aihepiireinä toimivat Pori Jazz -muistot, ensi viikonlopun Flow Festivalin ulkomaiset jazzvieraat ja loppuun klassikko-osastolta näyte Tokion ja Kioton levykaupoista matkamuistoiksi löytyneiltä levyiltä ja mahtuu mukaan yksi uusi julkaisukin.
Spotify-URI : spotify:user:pas2:playlist:7bKTe1hhoF0OJSAVtdqnK0
Pori Jazz 2017
Pori Jazzeilla mentiin Kirjurinluodolla yhdellä lavalla vähemmän kun viimeksi, joten vähän vähemmän oli pääkonserteissa jazzia tarjolla, mutta kyllä tälläkin kerralla täyden päiväohjelman sai jazzista rakennettua.
- Jethro Tull – Serenade to a Cuckoo
- The Bad Plus – Heart of Glass
- Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri – Ljubljana
- Ambrose Akinmusire – Umteyo
- Bill Frisell – What The World Needs Now Is Love
- Dwight Trible – What The World Needs Now Is Love
- The Comet is Coming – Space Carnival
- Yussef Kamaal – Black Focus
Jethro Tullin settiä en itse käynyt kuuntelemassa, mutta käytetään tilaisuus hyödyksi laittaa tämä klassikkobändi ensimmäistä ja ehkä viimeistä kertaa näille soittiksille jazzia lähiten liippaavalla biisillään. Rahsaan Roland Kirk oli Tullin Ian Andersonille tärkeä innoittaja nuoren Andersonin pohtiessa miten oikein huilua voisi soittaa rokkibändissä. Tullin ekalle levylle päätyi tulkinta Kirkin sävellyksestä Serenade to a Cuckoo.
Kohta parikymmentä vuotta toiminut The Bad Plus on liikkellä alkuperäisen kokoonpanon jäähyväistunnelmissa – pianistin vaihdos odottaa loppuvuodesta. Ehkä aikakin jo, koska ei aivan bändin levyjen huippuhetkiin päästy livesetissä – tässä bändin läpimurtolevyltä hieno näyte miten Blondien Heart of Glass kääntyy jazziksi kääntäen edukseen myös biisin “hittipotentiaalin”, on kivasti jännitettä ja sen purkautumista. Pauli Lyytisen Magnetia Orkesteri on sen sijaan vasta tiensä alussa – ensimmäinen levy I sai julkaisunsa jazzeilla, samaa materiaalia tulossa myös We Jazzin ja Grotto Editionsin kautta 10 tuumaisella vinyylillä.
Ulkomaisista odotettuja otteita esittivät Ambrose Akinmusire jonka välillä kaaoksenkin partaalla käynyt voimakas setti oli ehkä jazz-puolen ulkomaisten vieraiden parasta antia tänä vuonna ja Bill Frisell joka oli odotetusti rennommissa tunnelmissa leirinuotiohenkisessä trio-setissä. Tuon setin kohokohtiin kuului pieni mash-up Burt Bacharachin What The World Needs Now Is Lovesta ja maailmanmusiikkivaikutteisemmasta matskusta – tässä Porissa esiintyneen trion suoraviivaisempi Burt-siirappitulkinta ja väliin muihin kuukauden teemoihin liittymätön uutuusjulkaisu näyte laulaja Dwight Tribleltä kun nyt sattuu siltä levyltä sama biisi löytymään – Trible oli Kamasi Washingtonin The Epicin lauluosuuksien keskeisiä hahmoja, brittiläisen Gondwana Recordsin julkaisemalla levyllä kuullaankin odotetusti spiritual jazz -henkistä kamaa Leon Thomasin jalanjäljillä.
Nuori brittiskene oli hyvin esillä Lokkilavalla – saksofonisti Shabaka Hutchings oli festareilla Etelä-Afrikkalaisista muusikoista koostetun The Ancestorsin kanssa jota on tässä blogissa useasti aiemminkin soiteltu aina vuoden 2016 top 5 levylistalla asti, joten otetaan nyt siivu The Comet Is Coming -kokoonpanoa joka on julkaissut tänä vuonna uutta musiikkia ja kiertää ahkerasti Brittein saarilla loppuvuodesta – ehkä ensi vuonna kansainvälisillä areenoilla. Pori Jazz -muisteloiden loppuun vielä Yussef Kamalia – ei aivan levyn tasolle päässyt rumpali Yussef Dayesin livekokoonpano, joten tsekatkaa levy jos setti kuulosti ollenkaan hyvälle.
Flow Festival tulee
Flow’ssa kuullaan tänäkin vuonna jazzia mukavasti – tässä kolme ulkomaista vierasta jotka kannattaa tsekata.
- BadBadNotGood – IV (Live)
- Joshua Redman – Ornithology
- Roy Ayers – The Ringer
BadBadNotGood edustaa nuorta muusikkonörttisukupolvea vaikkapa nyt Snarky Puppyn tapaan. Tanssittava groove on tärkeää ja erilaisia vaikutteita sekoitellaan liberaalisti – ihan uskottavasti kuitenkin irtoaa bändiltä livenäkin niinkuin tästä Spotifylle äänitetystä näytteestä voidaan kuulla.
Saksofonisti Joshua Redman käväisi taannoin Helsingissä UMOn vieraana, mutta mukava saada hänet Helsinkiin oman nimekkään kokoonpanon kanssa – tällä kertaa luvassa materiaalia Ornette Colemanin hengessä “kolmannessa sukupolvessa”, Ornetten bändin jäsenten muodostamaa Old and New Dreams -bändiä seuraten.
Vibrafonisti Roy Ayers on nykyään kovempi nimi soul/r&b -henkisessä musassa kuin jazzissa sinänsä, mutta aivan asiallisena jazz-miehenä Ayersin ura alkoi ja Virgo Vibes -levy on vallan mainiota 60-luvun puolenvälin post-boppia, bändissä mukana mm. Joe Henderson ja Charles Tolliver.
Lomaterveiset & tuliaiset
Japanissa Jazzpossua ovat ilahduttaneet mukavat ja hyvin varustellut levykaupat niin Tokiossa kuin Kiotossakin. Ennakkoon eniten kiinnostivat Tokion kuuluisat monikerroksiset Disk Union -vinyyliparatiisit, mutta Kioto yllätti iloisesti laajalla levykauppatarjonnalla jossa kohtullisen kävelymatkan sisällä sijaitsi reilusti toistakymmentä hyvää putiikkia. Käytettyjen vinyylilevyjen osalta jazzia löytyi todella mukavasti, pääpaino tosin vahvasti amerikkalaisella jazzilla jota tulikin lähinnä hyllyyn ostettua. Tässä loppuun pieni otos reissusta mukaan päätyneiltä levyistä – näitä tulee varmasti sitten kotona elokuun mittaan kuunneltua.
- McCoy Tyner – Sahara
- Wayne Shorter – Teru
- Booker Ervin – Mojo
- Grachan Moncur III – Space Spy
- Les McCann & Eddie Harris – Compared to What
- Donald Byrd – Stepping Into Tomorrow