April Jazz 2021: Carminho, OK:KO, Marilyn Mazur Shamania


Carminho

Photo: Haappix

Torstain April Jazz -ohjelman avasi portugalilainen fado-laulaja Carminho. Jos keskiviikon mainio Marcin Wasilewski Trio & Joe Lovano keikka jätti Tapiolasaliin paljon tyhjiä paikkoja niin Carminho veti salin melko mukavasti täyteen.

Fadon parissa kasvanut ja jo nuorena laulamisen aloittanut Carminho oli karismaattinen esiintyjä. Laulussa oli tunteita, herkkyyttä, dramatiikkaa ja huumoriakin. Välispiikit avasivat fadon taidetta, laulujen taustaa ja laulajan taustaa mukavasti – ehkä suurin haaste setissä oli, että portugalia osaamattomalle laulut alkavat kuulostaa samalta ja tässä pienet tarinat auttoivat.

Carminhoa säesti nelimiehinen kielisoitinyhtye, akustiset kitarat ja bassot soivat kauniisti. Kypsää laulutaidetta tyylikkäästi esitettynä – Tapiolasalin valaistuskin pääsi esille aivan eri tavalla kuin jazzkeikoilla.

  • Carminho, laulu
  • André Dias, portugalilainen kitara
  • Flavio Cardoso, kitara
  • Tiago Maia, basso
  • Pedro Geraldes, lap steel-kitara

OK:KO

Photo: Mika Kirsi (Micarte Photography)

Louhisalin iltaohjelman avasi kolmannen levynsä julkaisuun valmistautuva OK:KO uudella materiaalilla. On kulunut jo viisi vuotta siitä kun O. Saastamoisen Kvartetti nimellä tuolloin esiintynyt yhtye nousi laajempaan tietoisuuteen Young Nordic Jazz Cometsin Suomen karsinnan voitolla ja edustajana. Rumpali Okko Saastamoisen, saksofonisti Jarno Tikan, pianisti Toomas Keski-Säntin ja basisti Mikael Saastamoisen muodostama kvartetti tuntuu silti yhä nuorelta ja tuoreelta.

Kvartetin musiikissa ovat yhdistyneet improvisointi ja sävelletyt osat, dynamiikkaa ja vaihtelua ja tunnelmasta toiseen siirtymisiä oli nytkin tarjolla tunnin setissä. Hieman minimalistinen ja moderni ilmaisu heijasteli hetkittäin jazzin svengiä ja välillä selvästi kansanmusiikkiakin. OK:KO on ennenkin onnistunut ja vakuuttanut tyylitajuisella tunnelman kasvatuksella ja nytkin setin huippukohdat koettiin kun soiton intensiteetti kasvoi muutaman kerran komeaan pauhuun. Setti jäi ehkä kuitenkin tuntumaan vasta ensitutustumiselta uuteen materiaaliin – kunhan kuulija pääsee tutustumaan materiaalin levytettyihin versioihin ja bändi saa lisää kokemusta uuden materiaalin tulkinnassa niin odotan kuulevani vielä komeampia OK:KO-keikkoja näiden sävellysten parissa, potentiaalia hienon setin rakentamiseen on.

  • Jarno Tikka, saksofoni
  • Toomas Keski-Säntti, piano
  • Mikael Saastamoinen, basso
  • Okko Saastamoinen, rummut

Marilyn Mazur’s Shamania

Photo: Mika Kirsi (Micarte Photography)

Tanskalaislyömäsoittaja Marilyn Mazur on tehnyt määrätietoista työtä monipuolisena rumpalina ja lyömäsoittajana jo 70-luvulta ja 70-luvulla ovat April Jazz-kokoonpanossa kahdeksan naisen muodostaman Shamania -kokoonpanon juuret sillä se on 1978 perustetun samoin vain naisista muodostuneen musiikkiteatterikokoonpano Primi Bandin henkinen seuraaja. Kansainvälisesti Mazur tunnistetaan ja muistetaan ehkä parhaiten Miles Davisin 80-luvun bändin jäsenenä, mutta Pohjoismaissa ehkä hänen omat projektinsa ja Don Cherryn näille leveysasteille kylvämän alkuvoimaisen maailmanmusiikkifuusion henkisen tyylinsä ovat jo murtaneet “Milesin bändin jäsen”-kirouksen joka monien muusikoiden pysyväksi ykkösmeriitiksi on yleisön mielissä ja puheissa jäänyt vuosikymmeniksi.

Shamania teki näyttävän sisääntulon Louhisalin katsomon takaovista kulkien riemastuttavan rytmikkään ja, no, shamanistisen musiikkinsa tahdissa katsomon ohi lavalle – mieleen tuli tästä sisääntulosta vahvasti samanlaista toimintaa harjoittanut Sun Ra Arkestra. Kun päästiin lavalle niin Mazur ja toinen lyömäsoittaja Lisbeth Diers pitivivät oikein kunnon rytmikarnevaalit joilla tunnelma saatiin korkealle heti kättelyssä.

Rytmiikka oli Shamanialle tärkeä työkalu niinkuin lyömäsoittajan johtamalle kokoonpanolle sopiikin. Congat, gongit, rumpusetti ja kellot loivat monipuolisen ja usein hypnoottisenkin maailman. Neljä puhaltajaa ja pianisti Makiko Hirabayashi olivat usein avant-garde ja jopa free-ilmaisun tunnelmissa, mutta kovin kimurantista näpertämisestä ei ollut kyse vaan musiikin tekemisen rituaalinomainen luonne ja saksofonisti Sissel Vera Pettersenin laulu ja ensemblen henkäysten ääniin perustuva segmentti ja basisti Ida Gormsenin täyteläinen sähköbasso pitivät rytmiikan lisäksi musiikin alati helposti lähestyttävänä ja inhimillisenä – nautittavaa naisenergiaa!

  • Marilyn Mazur, lyömäsoittimet, sävellykset
  • Sissel Vera Pettersen, saksofoni, laulu
  • Hildegunn Øiseth, trumpetti, vuohitorvi
  • Lotte Anker, saksofonit
  • Mia Engsager, pasuuna
  • Makiko Hirabayashi, piano, koskettimet
  • Ida Gormsen, basso
  • Lisbeth Diers, congat, lyömasoittimet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *