Hietsu Is Happening: Peter Evans & Sofia Jernberg, kaksi kotimaista kantaesitystä ja kiehtovaa improvisaatiota


Kuraattorit Antti Lötjönen ja Petri Kumela avaavat Hietsu is Happening 24 -tapahtuman. Karanteenissa ollut Mikko Innanenkin saatiin mukaan puhelimitse.

Peter Evans & Sofia Jernberg

Äänenmuodostuksen taitajat Sofia Jernberg ja Peter Evans

Monitaiteellinen ja monimuotoinen Hietsu is Happening -tapahtumasarja sai äskettäin ansiokkaasta toiminnastaan musiikin valtionpalkinnon. Taiteelliset kuraattorit Antti LötjönenMikko Innanen ja Petri Kumela eivät ole kuitenkaan jäänet lepäämään laakereilleen vaan suomalaisen musiikin päiväksi 8.12. oli koottu yhteistyössä Helsinki Jazz ry:n kanssa herkullinen kattaus ulkomaisia huippuvieraita, kotimaisia kantaesityksiä ja uusia kohtaamisia improvisaation merkeissä.

Illan ulkomaisina vieraina esiintyivät duona laulaja Sofia Jernberg ja nimekäs avant-garde trumpetisti Peter Evans. Jernberg nähtiin Helsingissä myös edellisellä viikolla Koma Saxon laulusolistina We Jazzissa. Hauskasti tässä duossa yhdistyykin Koma Saxon menneisyys ja tulevaisuus – tuo yhtye nimittäin perustettiin Amok Amorin raunioille jossa Evans soitti Wanja Slavinin,  Otis Sandsjön ja Petter Eldhin kanssa ja nyt Jernberg on yhtyeen uusin vahvistus keikoilla, uudella singlellä ja ensi vuoden levyllä.

Olivat kuulijoiden ennakko-odotukset siitä minkälaista laulu/trumpetti -duon musiikki on tai voisi olla melkein mitä vaan niin Jernberg ja Evans pystyivät varmasti tarjoamaan yllätyksiä, sen verran häkellyttävän taitavasti molemmat kykenevät laajan erilaisten äänten muodostukseen sarallaan. Tuotettujen äänten rikkaus oli noin tunnin setissä keskeisessä osassa kun kaksikko puhkui, naksui, ujelsi ja murisi perinteisempiä melodiajaksoja unohtamatta.

Inspiroivaa tekemistä joka antoi tuoreita näkökulmia siihen mitä akustinen ja intiimi musiikki voisi olla.

  • Peter Evans – trumpetti
  • Sofia Jernberg – laulu

 

Sami Klemola: Uusi teos kitaralle, kontaktimikrofonille ja urkusyntetisaattoripedaalille

Petri Kumela

Toisessa setissä kuultiin suomalaisen musiikin päivän kunniaksi kaksi kantaesitystä. Niistä ensimmäinen oli Sami Klemolan Uusi teos kitaralle, kontaktimikrofonille ja urkusyntetisaattoripedaalille jonka esitti Petri Kumela kyseisillä vehkeillä.

Kumela soitti pöydällä maannutta kitaraa pääasiassa slideputkella kieliä napautellen. Kitaran ääntä muokattiin syntetisaattoripedaalilla teoksen edetessä niin että aluksi selvemmin erottuneet sävelet pirstaloituivat kaikuvaksi massaksi. Elektroniikka muunsi suhteellisen yksinkertaisen soittotekniikkan miellyttävästi kehittyväksi teokseksi. Suhteellisen lyhyt, mutta toimiva teos.

Antti Lötjönen oli omistanut tilaisuuden äskettäin edesmenneelle “Hietsu is Happeningin kunniajäsen” Teppo Hauta-aholle, mutta tämä teos ja kitaran äänen muuntuminen veivät mietteeni myös joulukuun alussa edesmenneeseen avant-garde säveltäjä Alvin Lucieriin joka viimeisinä vuosinaan sävelsi jonkun verran myös kokeellisia kitarateoksia.

  • Petri Kumela – kitara, kontaktimikrofoni ja urkusyntetisaattoripedaali

Paavo Korpijaakko: Hiisi

Petri Kumela ja Heikki Nikula kantaesittivät Paavo Korpijaakon Hiisi-teoksen

Illan toinen kantaesitys oli Paavo Korpijaakon Hiisi joka esitettiin nyt kaksiosaisena, mutta lisää osia on kuulemma tulossa. Hiiden keskeinen mauste on mikrotonaalisuus – instrumentteina Petri Kumelan soittama mikrotonaalinen akustinen kitara ja bassoklarinetti Heikki Nikulan soittamana.

Mikrotonaalisuus on jazzissakin yleistynyt viime vuosikymmeninä. Monet säveltäjät ja soittajat hakevat nykyään inspiraatiota tasavireisen 12-säveljärjestelmän ulkopuolelta, oli se sitten suurempien jännitteiden hakemista korvillemme oudoista sävyistä ja dissonansseista, arabialaisen tai välimeren alueen musiikin mahdollisuuksien kartoittamista Kari Ikosen tai Ilkka Arolan tapaan

Korpijaakon Hiisi liikkui ehkä vielä näköetäisyydellä tutummista tonaalisista poluista, mutta Kumelan kitara piti sen pohjimmiltaan mikrotonaalisissa, korvalle mielenkiintoisissa juurakoissa.

  • Petri Kumela – mikrotonaalinen kitara
  • Heikki Nikula – bassoklarinetti

Antti Lötjönen ja Heikki Nikula ja Hietsun Impro-orkesteri

Antti Lötjönen ja Heikki Nikula improvisoivat

Toinen setti päätettiin improvisaatioon jonka aloittivat duona Antti Lötjönen ja Heikki Nikula. Kaksikko ei ollut aiemmin soittanut yhdessä ja ohjelmistoon tämä duo päätyi Mikko Innasen oltua vielä karanteenissa. Erityisen vaikutuksen teki Lötjösen basson soitto joka tuntui täyttävän Hietsun Paviljongin todella runsaalla kumulla.

Kaksikon seuraan liittyi hetken päästä yllätysvieras Verneri Pohjola trumpetteineen ja kohta Pohjolan perässä saatiin kokoon koko Hietsun Impro-orkesteri kun kaikki illan esiintyjät saapuivat improvisoimaan yhdessä hetkeksi – hieno ja harvinainen elämys saada kuulla näitä muusikkoja luomassa yhdessä!

Impro-orkesteri kokonaisuudessaan
  • Antti Lötjönen – basso
  • Heikki Nikula – bassoklarinetti
  • Peter Evans – trumpetti
  • Sofia Jernberg – laulu
  • Petri Kumela – mikrotonaalinen kitara
  • Verneri Pohjola – trumpetti

Hietsu is Happening 24 Hietsun Paviljongissa 8.12. 2021


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *