(Photo: Lauri Lehtola)
Sullivan Fortner
Keskiviikon April Jazzin iltaohjelman Louhisalissa käynnisti pianisti Sullivan Fortnerin soolosetti.
Olen viime vuosina kuullut Fortnerin soittoa ainakin Cécile McLorin Salvantin, Melissa Aldanan ja Theo Crokerin levyillä, mutta hänen oma musiikkinsa ei ollut minulle ennestään tuttua. Ensimmäisen kappaleen aikana aloin ajatella että New Orleansista kotoisin oleva pianisti on yllättävän kaukana juuristaan – setin ensimmäisestä kappaleesta tuli pikemminkin mieleen Keith Jarretin tai Chick Corean pianismi, mutta ensivaikutelma oli väärä kun Fortner siirtyi tyylillisesti ajassa taaksepäin ja sinne N’awlinsiin soittamalla Jelly Roll Mortonia.
Mukana reilun tunnin setissä olivat siitä eteenpäin New Orleans ja perinteinen stride-piano, great American songbook osasto Cole Porterein ja Gershwinein ja saatiin kuulla Beatles-tulkinta ja Jobimin Desafinado, kaikki oivallisesti soitettuina. Fortner yhdisteli tyylejä ja tekniikoita ja lisäili sävellyksiin riittävästi omaa tulkintaa että soitto pysyi mielenkiintoisen mutta ei liikaa – hieman nuhjuisessa mutta karismaattisessa olemuksessa oli selvästi viihdyttäjän vikaa.
- Sullivan Fortner, piano
Till Brönner & Espoo Big Band
Näin vuoden päästä katsottuna viime vuoden April Jazzien mieleen parhaiten jääneeksi kohokohdaksi on muodostunut Sellosalin ilta jossa festarien kotijoukkue Espoo Big Band esiintyi solistinaan Robinson Khoury. Odotukset olivat siis korkealla kun Marzi Nymanin johtama EBB nousi lavalle varsin nimekkäällä kokoonpanolla solistinaan kotimaassaan suosittu saksalaistrumpetisti Till Brönner.
Kuulemani Brönnerin levyt ovat olleet keskitien kepeää viihdejazzia mutta heti alusta asti big bandin solistina kävi ilmi että Brönner on kovan luokan puhaltaja jonka vahva soundi ja vauhdikkaat otteet erottuivat big bandin yli helposti. Yli puolentoista tunnin setti muovautuikin ehkä eniten solististen taidonnäytteiden ihailemiseen.
Sillä sektorilla Brönner oli keskiviikon illassa vähän liiankin häikäisevä, EBB:n riveistä nousseiden lukuisien solistien otteet nimittäin tuntuivat vertailussa hieman kömpelöiltä, ei tullut tunnelmaa että vieraileva solisti olisi saanut kotijoukkueen paremaan parastaan. Valonpilkahduksina kotimaisista riveistä erottuivat sopraanosaksofonisoolollaan Manuel Dunkel ja Jarmo Saaren ensimmäinen blues-henkinen soolo jossa oli persoonallista otetta.
Ohjelmistosta erottuivat edukseen Wayne Shorterin Black Nile ja Freddie Hubbardin Thermo. Erityisesti Thermoon Brönnerin vahva puhaltaminen toi komeaa energiaa.
- Till Brönner, trumpetti
- Espoo Big Band
- Marzi Nyman, kapellimestari
- Saksofonit
- Ari Jokelainen, Pope Puolitaival, Manuel Dunkel, Jussi Kannaste, Mikko Innanen, Max Zenger
- Trumpetit
- Tero Lindberg, Jukka Eskola, Sami Pöyhönen, Janne Toivonen
- Pasuunat
- Pekka Laukkanen, Jay Kortehisto, Heikki Tuhkanen, Juho Viljanen
- Rytmisektio
- Mikael Myrskog, piano
- Jarmo Saari, kitara
- Vesa Ojaniemi, basso
- Rami Eskelinen, rummut
Sullivan Fortner ja Till Brönner & Espoo Big Band Louhisalissa 27.4.2023 April Jazz festivaaleilla