April Jazzien 30. juhlavuosi alkoi eilen hienosti Espoon Tapiolassa. Yleisöäkin riitti mukavasti kaikille illan keikoille ja illalla jameistakin nautti kohtuullinen väkijoukko.
Robert Glasper Experiment
Tapiolasalin konsertit avasi modernin R&B:n ja jazzin rajaseutujen maailman ykkösnimi, kaksinkertainen Grammy voittaja Robert Glasper Experiment -kokoonpanonsa kanssa joka edustaa Glasperin smoothia puolta hänen trionsa ollessa sitten jazzikkaampi, vaikka populaarimusiikin hittejä veivataan jonkun verran molemmilla.
Tapiolasalissa Glasperin bändin soundi oli liian kaikuisa ja valitettavasti puuroutui paikoin siinä määrin, että ihan parhaaseen mahdolliseen kokemukseen näillä pelimerkeillä ei päästy. Etenkin laulaja-saksofonisti Casey Benjaminin vocoder-ryyditetyt vokaalit jäivät muun musiikin jalkoihin.
Bändin ehdoton huippunimi eilen oli rumpali Mark Colenburg jonka napakka hieman elektronisten biittien vaikutteita sisältänyt rytmiikka oli aivan mahtavaa kuunneltavaa. Jopa maestro Glasperin sooloillessa Colenburgin säestyksellä huomasin kuuntelevani rumpalia enemmän. Mahtava sälli – pitää selvittää mitä muuta mies on tehnyt.
Jos ei nyt ihan täysosuma niin kuitenkin oman tyylinsä huippuosaamista jota oli ilo kuulla April Jazzeilla.
- Robert Glasper, piano
- Burnis Travis II, basso
- Mark Colenburg, rummut
- Casey Benjamin, saksofoni, laulu
Joey DeFrancesco Trio
Hammond-urkuri Joey DeFrancesco oli siinä mielessä tervetullut vieras tämän vuoden juhlafestareille, että näin hänet April Jazzin teltassa 15 vuotta sitten. Tuolta keikalta erityisesti mieleen jäivät estottomasti musiikkia fiilistelleet vanhemmat herrasmiehet penkkien eturiveissä joista todella paistoi rakkaus Hammond-revittelyyn.
Nyt Louhisalin jazzklubimaisessa tilassa tunnelma oli yleisössä hieman hartaampi, mutta lähtihän Joeylta komeasti Hammond-hommat tänäkin vuonna. Erityisesti vetävä versio Thelonious Monkin Hackensackista oli suorastaan valloittava.
Hammondiin vaihtelua irtosi sähköpianosta josta irtosi varsinaisen setin aikana Rhodes-henkistä maustetta ja encoressa vähän fuusiompaa synapörinää ja trumpetista jota kuultiin yhdessä balladissa ja lopun fuusio-encoressa – molemmissa DeFrancescon nuorena poikana bändiinsä ottaneen Miles Davisin sävyjä eri aikakausilta.
Bändin kitaristi Dan Wilson jäi lavalla hieman etäiseksi ja vähäeleiseksi hahmoksi. Rumpali Jason Brown sen sijaan kiritti DeFrancescoa mukavasti ja kaksikon treidailut sooloissa olivat herkkua.
- Joey DeFrancesco, Hammond-urut
- Dan Wilson, kitara
- Jason Brown, rummut
Jamit Gardenissa
April Jazziin kuuluu tietysti hotelli Gardenin aulan jamit. Tänä vuonnahan Gardenissa pyörii myös ympäri vuoden perjantaisin noin parin viikon välein April Jazz Club ja aika samassa järjestyksessä tila nytkin oli kun mihin on klubi-iltoina totuttu – lavaan eteen seisojille oli tosin järjestetty enemmän tilaa.
Jameja isännöi saksofonisti Manuel Dunkel jonka kanssa lavalle nousi suomijazzin tekijöitä Jussi Kannasteen ja Eerik Siikasaaren kaltaisista kovista tekijöistä Ebelin nuoriin opiskelijoihin.
Glasper ja DeFrancescon bändi viihtyivät pitkään baaritiskillä, mutta ulkomaalaisia vieraita ei valitettavasti jamilavalla ensimmäisenä iltana nähty.
Jamihommat jatkuvat päivittäin 21 eteenpäin.