Spotify URI: spotify:user:pas2:playlist:1wXoWxYfn46jxcodgfTBlJ
Uutta ja ajankohtaista Suomesta
- Kaisa’s Machine – Turn & Return
- Eero Koivistoinen – Hallanvaara
- Alan Matheson & Wade Mikkola – Uusmaalaisten laulu
- Mikko Innanen & Simo Laihonen – Uusmaalaisten laulu
- UMO – Memories
- Nicole Willis & UMO – Break Free (Shake a Tailfeather)
- Nassaun Fasaani – Kayame
- Njet Njet 9 – Kulkuriveljeni Jan
- Olavi Louhivuori – Immediate Music I
Basisti Kaisa Mäensivun johtaman Kaisa’s Machinen ensilevyn musiikki tuo paikoin mieleen Eero Koivistoisen nykyisen kvartetin jonka uusi levy Illusion ei olekaan vielä ollut blogissa esillä, joten otetaan soittiksen alkuun nämä kaksi kärpästä yhdellä iskulla haltuun.
Seuraavassa parivaljakossa kaksi tulkintaa Uusmaalaisten laulusta – uusi julkaisu ensin, trumpetisti Alan Matheson ja basisti Wade Mikkola tarttuivat toistamiseen suomalaisten säveltäjien musiikkiin pari vuotta sitten ilmestyneen Summer Evening -levyn jatkoksi ilmestyi joulukuussa Souvenirs. Toinen tulkinta on maakuntalaulujen parissa enemmänkin kunnostautuneen – viimeksi keikalla We Jazz 2017 -tapahtumassa – Mikko Innasen duo-levyltä, rummuissa Simo Laihonen. Tämä levyhän on jo vuoden vanha, mutta viime kuussa vasta tullut Spotify’hin kuunneltavaksi.
UMO Jazz Orchestran alkuvuoden keikkoihin kuuluvat Olli Ahvenlahden UMOlle säveltämästä musiikista koostuva Seawinds ja Nicole Willisin kanssa tehdyn levyn My Name is Nicole Willis julkkarikeikka. Ahvenlahden UMOlle tekemistä sävellyksistä 70-luvulla jo levytettiin Memories – Willisin soul-paloista sessiota seuranneesta keikasta aikoinaan mieleen jäi Break Free (Shake a Tailfeather).
Nassaun Fasaani jatkaa uudella levyllään tiukasti groovaavaa fuusio-henkistä linjaa. Groove on verissä myös juuri uuden levyn julkaisseella Njet Njet 9:llä, silloinkin kun tulkitaan Tapsa Rautavaaran Kulkuriveljeni Jania.
We Jazz 2017:ssä rumpali Olavi Louhivuoren julkaisi uuden Immediate Music -levysarjan avauksen. Synkän elektronisesti improvisoivan trion muina pyörinä Teemu Korpipää ja Pekko Käppi.
Kovia ulkomaisia
- Moses Boyd – Sirens
- Ruby Rushton – Butterfly
- Nicole Mitchell – Forestwalk Timewalk
- Dave Douglas & Frank Woeste – Dada People
- Ahmad Jamal – Marseille
- Gerald Clayton – Soul Stomp
- Charles Lloyd New Quartet – Dream Weaver
We Jazzissa suomalaisyleisölle tuli tutuksi myös rumpali Moses Boyd Binker & Moses duon osana – Boyd on julkaissut myös omalla nimellään viime vuonna EP:n tässä yksi tyylinäyte siltä.
Boydin tavoin Lontoon skenestä tulee myös Ruby Rushton, joka ei ole henkilö (etenkään se ei ole levyjen kansissa poseeraava nainen) vaan tuottajahahmo Tenderloniuksen, oikealta nimeltään Ed Cawthorne, johtama bändi joka julkaisi viime vuonna kaksi Trudi’s Songbook -levyä – vähän retrohenkistä ja hieman mystistäkin groovea, tässä tulkinta Herbie Hancockin Butterfly‘sta josta on kehkeytynyt viime vuosina varsin usein levytetty biisi.
Hieman mystinen homma on myös huilisti Nicole Mitchellin afrofuturistinen häröpallo Mandorla Awakening II: Emerging Worlds joka löysi tiensä monille kriitikoiden 2017 parhaat -listoille.
Trumpetisti Dave Douglasin ja kosketinsoittaja Frank Woesten, joka ehkä parhaiten muistetaan Ibrahim Maaloufin bändistä, kohtaaminen Dada People löysi innoituksensa surrealisti-valokuvaaja Man Rayn maailmasta. Levy julkaistiin jo 2016, mutta ilmestyi vasta äskettäin Spotify’hin ja on sen verta hyvä lätty että ansaitsee tulla huomioiduksi.
Lähemmäs yhdeksänkymppisen Ahmad Jamalin piano soi vielä väkevästi. Viime vuonna ilmestynyt Marseille -levy löysi paikkansa monilla vuoden parhaat -listoilla eikä tällä kertaa kyse ollut pakollisesta hatunnostosta vielä soittokunnossa olevalle legendalle.
Pianisti Gerald Claytonin keväällä ilmestynyt levy Tributary Tales jäi varsin vähälle huomiolle – itsekin kuulin levystä vasta äskettäin Jazzliiton toiminnanjohtaja Ami Vuoriselta. Erityisen hieno biisi on Soul Stomp jonka melko yksinkertaisesta tarttuvasta melodiasta kasvaa melko mahtaviin mittasuhteisiin yltävä teos biisin kehittyessä.
Kuusikymmentäluvun puolessa välissä hetken aikaa maailman suosituimpiin jazztähtiin kuulunut saksofonisti Charles Lloyd kävi kvartetteineen Tampere Jazz Happeningissa 2016. Kesällä 2016 on livenä äänitetty myös Lloydin uusin julkaisu Passin’ Thru – eri rumpali kuin Tampereella, mutta samaa vahvaa meininkiä. Lloydin pari edellistä levyä ovat olleet pieniä pettymyksiä, mutta tämä livetaltiointi on varsin mainio – esimerkkinä huima melkein 20 minuuttinen versio legendaarisesta Dream Weaver -biisistä.