Sointi Jazz Orchestra on määrätietoisella työllä kuuden toimintavuotensa aikana vakiinnuttanut asemansa suomalaisella big band -kentällä ja sen taiteellinen johtaja Rasmus Soini on vastannut monista tämän vuosikymmenen komeimmista kotimaisista big band sävellyksistä ja sovituksista ja orkesterin tavaramerkiksi ovat nousseet monipuolinen puhaltimien käyttö ja upeat harmoniat. Tämän viikon konserteissa valokeila oli kuitenkin solistivieraassa kun SJO sai solistikseen Helsinkiin Koko Jazz Clubille ja Lahteen Norjasta Marius Nesetin.
Kööpenhaminassa opiskellut Neset alkoi kerätä kansainvälistä mainetta 2005 Young Nordic Jazz Comets -kilpailun voittaneessa JazzKamikazessa ja on tällä vuosikymmenellä enenevässä määrin kunnostautunut myös suuremmille kokoonpanoille tehdyillä sovituksilla ja sävellyksillä – viime vuosina myös sinfoniaorkestereiden kanssa kuten kevään April Jazzeillakin kuultiin.
Perjantaina ei ollut Etelä-Suomessa pulaa jazzohjelmasta kun Nesetin ja SJO:n lisäksi Salossa ja Porvoossa alkoivat jazz festivaalit, Alder Ego avasi Tapiolassa April Jazz Clubin syyskauden ja Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla näytettiin Blue Note Records: Beyond the Notes -elokuva jonka yhteydessä soitti Aleksi Heinola Quintet. Tästä huolimatta Koko oli loppuunmyyty ja ehkä halukkaita tulijoita olisi ollut enemmänkin – ainakin viimeiset lipunostajat joutuivat odottamaan vapaalippujen käyttöasteen selviämistä keikan alkuhetkiin asti.
Tunnelma oli korkealla kun kaksisettinen lähti käyntiin lyhyen esittelyn jälkeen Lionilla. Illan ohjelmisto koostui pääasiassa Nesetin Trondheim Jazz Orchestralle säveltämästä ja sovittamasta materiaalista jota on julkaistu tuon illan avauskappaleen mukaan nimetyllä levyllä viitisen vuotta sitten. Materiaali sopi keikalle hyvin – tuntui että Sointi Jazz Orchestran oma soundi, sävellykset niin Nesetiltä kuin yhdet Rasmus Soinilta ja pianisti Aleksis Liukolta ja Neset solistina paitsi erottuivat omina tunnistettavina elementteinenään niin olivat myös ehjä ja maukas kokonaisuus.
Nesetillä on taito valjastaa virtuoosimainen soitto ja rytmiikan kompleksisuus palvelemaan kokonaisuutta. Esimerkiki Golden Xplosion sävellyksen Neset kertoi aikoinaan syntyneen ajatuksesta tehdä sävellys jonka voisi hahmottaa yhtä aikaa 3/4, 4/4 ja 5/4 tahtilajeissa, mutta sen nauttimiseen ei tätä tarvi tietää tai aivojaan nyrjäyttää liialla tahtilajien laskennalla vaan se on helposti nautittavissa kasvavan rytmisen jännitteen ja sen riemukkaan purkautumisen kautta. Sama henki toistuu myös Nesetin solismissa jossa soittotaito palvelee musiikkia ja kuulija voi keskittyä nauttimiseen.
Erittäin hieno keikka – pari tuntia musiikkia kului kuin siivillä ja bändiä solisteineen olisi yleisö kuunnellut varmasti vaikka kuinka pitkään.
- Marius Neset – saksofonit
- Sointi Jazz Orchestra joht. Rasmus Soini
Sointi Jazz Orchestra & Marius Neset Koko Jazz Clubilla 29.9.2019