Kaksi kertaa vuodessa Turusta lähtevällä Viking Gracella järjestettävä Flame Jazz Cruise toi taas jazzin rytmit Itämeren laineille 23 tuntisen risteilyn ajaksi.
Näin kolmannella kerralla päätin tutustua enemmän laivan muuhun tarjontaan ja jättää muutaman setin suosiolla väliin – jos kaiken jazzohjelmiston istuu läpi niin ei niin hirveästi aikaa risteilyllä muuhun jääkkään, tälläkin kertaa Flame Jazz oli järjestänyt laivalle kuusi kokoonpanoja ja Retro-kahvilassa pyörivät lisäksi jamit pitkälle pikkutunneille asti ja kyllähän Seamore shampanja/cocktail loungessakin viihteellisen taustamusiikin joukossa kuului jazzstandardejakin.
Lauantai-ilta: Ilkka Arola Sound Tagine ja The KutiMangoes
Yksi kokoonpano jonka ehdottomasti halusin kuulla oli trumpetisti Ilkka Arolan Sound Tagine jonka erinomainen levy oli viime vuoden kohokohtia. Risteilyllä Sound Tagine sai kunnian avata Vogue -yökerhon illan.
Hieman varovaisesti tunnustellen bändi settiinsä lähti – siinä missä levy lähtee liikkeelle menevimmillä biiseillä niin nyt oltiin alkuun hieman rauhallisempia mikä varmasti risteilyn tyypilliseen draaman kaareen sopii, kirjoittamaton sääntö tuntuu olevan että illan ensimmäisen bändin setin aikana ei vielä sovi tanssia vaan lavalle uskaltaudutaan vasta keskiyön jälkeen joka tuntui nytkin olevan kupletin juoni joskin Sound Tagine selkeästi herätti positiivisia värähtelyjä yleisössä hyvällä soundilla ja meiningillä.
Todella hyvältä kuulostivat niin Arolan kuin Max Zengerin puhaltaminen ja Topi Korhosen oud jonka osa Sound Taginen korvaa miellyttävässä soundissa on oleellinen.
- Ilkka Arola – neljännessävelaskel-trumpetti ja -flyygelitorvi
- Max Zenger – baritonisaksofoni, bassoklarinetti ja huilu
- Eeti Nieminen – rummut
- Topi Korhonen – oud ja sähkökitara
- Esko Grundström – kontrabasso
- Juuso Hannukainen – perkussiot ja elektroniikka
Tutustuin tanskalaiseen The KutiMangoesiin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten kun kuuntelin läpi jazzahead! -messujen tarjontaa. Ihan menevää Kuti-nimisten henkilöiden jalanjäljissä kulkevaa musiikkia ja jäi tuolloin sen verran nimikin mieleen että muistin kenestä on kyse. Hyvinhän toi soitto kulki keskiyön tuolla puolen Voguessakin ja tuttuun tapaan yleisökin uskaltautui siinä vaiheessa lauantai-iltaa jo tanssilavallekin.
Kuitenkin musiikillisesti jos itse vertaan tätä bändiä Sound Tagineen niin vähän enemmän jää suuhun sellainen maku että onhan näitä afrobeatin jäljittelijöitä nyt ennenkin kuultu että vaikka omassa sarjassaan KutiMangot tekivät tyylikkään suorituksen niin kovin erikoiseksi herkuksi tätä en kokenut.
- Michael Blicher – saksofoni ja huilu
- Gustav Rasmussen – pasuuna ja kitara
- Aske Drasbæk – saksofoni
- Johannes Buhl Andresen – koskettimet
- Casper Mikkelsen – rummut
- Magnus Jochumsen – perkussiot
Sunnuntai: Panu Savolainen & JPP – Charlie Parker 100 vuotta ja Piirpauke
Vähän poikkeuksellisemmasta fuusiosta saatiin nauttia sunnuntain iltapäivässä kun vibrafonisti Panu Savolainen yhdisti voimansa pelimannipoppoo JPP:n kanssa kunnianosoituksessa Charlie Parkerille jonka syntymästä tulee kuluneeksi tänä vuonna 100 vuotta.
Kuunteleehan tuota Parkerin tunnetuksi tekemää musiikkia näinkin omaperäisellä soitinnuksella – kokoonpanossa siis vibrafoni, viisi viulistia, harmooni ja basso – ei siinä mitään ja komea on JPP:n soundi, iso jousiporukka antaa kokoonpanolle keskikokoisen kamariorkesterin arvovaltaa. Sinänsä viulu ja harmooni eivät ole kovin mainioita soittimia perinteiseen bebop-fraseeraukseen, mutta toisaalta tämä ainakin takasi freesin tulokulman tähän yhteen jazzin kehityksen keskeisimmistä hahmoista – ehkä kuitenkin hienoimpana kappaleena mieleen jäi JPP:n omasta ohjelmistosta poimittu Timo Alakotilan sävellys Kohti Pispalaa.
- Panu Savolainen – vibrafoni
- Arto Järvelä – viulu
- Mauno Järvelä – viulu
- Matti Mäkelä – viulu
- Tommi Pyykönen – viulu
- Timo Alakotila – harmooni
- Timo Myllykangas – basso
Maailmanmusiikiksi kutsutun tyylien ryppään uranuurtaja Piirpauke viettää 45 juhlavuotta. Alkuperäiskokoonpanosta on toki mukana enää Sakari Kukko ja tätä keikkaa varjostivat muutenkin sairastumiset kun nykyisen kokoonpanon basisti Eeri Siikasaari ja lyömäsoittaja Ismaila Sané olivat molemmat estyneitä – bassoon oli saatu korvaajaksi Ari Hossi ja laulusolisti Meissa Niang hoiti myös lyömäsoitinpuolta.
Piirpauke on kulkenut pitkän tien, mutta perusasiat tuntuvat pysyneen kohdallaan kun setissä kuultiin niin uutta kuin vanhaakin materiaalia aina Konevitsan kirkonkelloista alkaen eikä musiikin sanoma ole lainkaan vanhentunut – kuljettiin Pohjoismaista Karjalan kautta Itä-Eurooppaan ja sieltä Afrikkaan asti ja vähän reggaerytmejäkin saatiin mukaan. Musiikillisesti ajatellen erityisesti aika on osoittanut konseptin suorastaan visionääriseksi – tällaista ajattelua ja monipuolista musiikkikulttuurien yhdistämistä kuulee nykyään jazzin ympäristöissä runsaasti niinkuin tämäkin risteily kaikkineen todisti.
- Sakari Kukko – puhaltimet, koskettimet
- Meissa Niang – laulu, lyömäsoittimet
- Petri Kautto – kitara
- Ari Hossi – basso
- Rami Eskelinen – rummut