Toisessa Sointi Jazz Orchertra klubi-illassa Kapsäkissä kapinoitiin


Sointi Jazz Orchestra ja Tytti Arolan Jam Tomorrow – avustamassa kapellimestari Soinin takana myös Selma Savolainen ja Mikko Sarvanne

Keväälle kaavailtu toinen Sointi Jazz Orchestran klubi-illoista oli yksi monista syksylle siirtyneistä keikoista. Eilen sen aika vihdoin koitti musiikkiteatteri Kapsäkissä. Illan yhdeksän big band -kantaesityksen teemana oli Kapina, mutta tätä sävellyksiä yhdistänyttä teemaa oleellisempaa oli, että sävellyksissä pääsi ääneen kymmenen nuoremman sukupolven säveltäjää.

Melkeinpä joka kerta kun tämä orkesteri Rasmus Soinin taiteellisen johdon ohjaamana tekee jonkun uuden aluevaltauksen niin tulee mieleen, että Sointi Jazz Orchestra ei ole vielä saanu täyttä arvostusta kaikesta toiminnastaan. Ensin erityisesti Soinin hienojen sävellysten esittämisestä SJO on laajentanut reviiriään niin maailmanluokan solistien säestäjäksi – seuraavaksi vuorossa ensi keväänä Mathias Eick – kuin uuden big band musiikin katalyyttina ja esittäjänä.

Säveltäjän lähestyivät kapinaa eri tavoin – muutama valitsi musiikillisesti perinteisemmän lähestymistavan, Teemu Eerolan kaunis Gettysburg, Tomi Nikun mustavalkoista maailmankuvaa vastaan taistellut Even Black and White Photos Come With Their Own Varying Shades of Gray ja Pekka Seppäsen olivat illan kokonaisuuden huomioon ottaen jo tervetulleenkin perinteisiä sillä useimmissa teoksissa kapina ulottui musiikkiin tavalla tai toisella.

Sointi Jazz Orchestran alkuperäisjäsenet Rasmus Soini ja Aleksis Liukko kapinoivat niin säveltämisen prosessia, omia musiikillisiä identiteettejään ja myös big band-musiikin konventioita vastaan sävellyksellä Eisveikee Sawolaenen Rutalehtoo jota he sävelsivät vuorotellen 30-60 sekuntia kerrallaan melkoisen tilkkutäkkimäisin lopputuloksin.

Taiteellista kunnianhimoa kuului Mikko Sarvanteen ja Joonas Leppäsen teoksissa jotka musiikilliselta tyyliltään lähestyivät modernia orkesterimusiikkia erityisesti rytmiikan puolelta. Leppäsen Mutation metrinen modulaatio teki siitä myös miellyttävästi moniosaisen, yksi illan kypsimmän tuntuisista sävellyksistä.

Useampi säveltäjä käytti myös teoksien osana puhetta tai taustanauhoja. Selma Savolaisen Häviössä yhdistyi yhteiskunnallinen kannanotto lyhyiden puhepätkien kautta konkreettisesti mukaan tuotuna erityyliisiin musiikillisiin vaikutteisiin elektronisen musiikin four-on-the-floor bassorumpujumputuksesta minimalistisen musiikin mieleentuoneisiin elementteihin.

Late at the Stationin säveltänyt Henri Lyysaari toimi myös illan ihmisjuontajana

Henri Lyysaaren Late at the Stationissa jazzin perinne ja nuoren jazzinopiskelijan tuntemukset yhdistyivät leikkisästi ja hauskasti robottimaisen äänen spiikkauksen jälkeen Take the A-Trainiin perustuvan taustanauhan päälle yksinkertaisena yhden soittajan perusjazzina alkaneen sävellyksen saadessa yhä absurdimpia muotoja robottipuheen, taustanauhan ja orkesterin yhdistyessä jo melkein kaoottisin tavoin.

Kaoottistakin myrskyntää tarjoili myös kokeellisen nykymusiikin parissa enimmäkseen toimivan Tytti Arolan Jam Tomorrow jossa live big band kohtasi etukäteen äänitetyn ja samplatyn version itsestään Arolan, Savolaisen ja Sarvanteen operoidessa koskettimia ja elektroniikaa – hurjaa myllerystä!

Kokonaisuutena miellyttävä ja mielenkiintoinen musiikillinen ilta jossa pääosassa olivat ansaituist säveltäjät ja heidän persoonalliset lähestymisensä kapinateemaan. Erilaisten ideoiden virta oli vuolas – yhdeksän hyvin erilaista teosta käytiin läpi väliaikoineen noin tunti ja neljäkymmentä minuuttia kestäneessa konsertissa, tylsää ei yleisölle tullut! Kapina-teema oli siinä mielessä hyvä idea, että se selvästi innosti säveltäjiä lähtemään eri suuntiin joka toi kunkin omaa tyyliä ja persoonallisuutta vahvemmin esille, joskin vähempikin konventioiden rikkominen olisi riittänyt – nyt “big bandiyttä” vastaan kapinointi tuntui jo itsetarkoitukselliselta.

Paikalle päässeet säveltäjät ottivat konsertin lopuksi vastaan yleisön suosionosoitukset

Lisätietoja “Kapina”-illan säveltäjistä ja sävellyksistä voi lukea käsiohjelman pdf-versiosta.

Sointi Jazz Orchestralla on käynnissä mesenaatti.me -kampanja tulevan Kolibri -levyn rahoittamiseksi 11.10. asti. 

Sointi Jazz Orchestran tulevat keikat:

  • 30.10.2020 – Sointi Jazz Orchestra @ Oodi, Helsinki
  • 12.11.2020 – Levynjulkaisukonsertti @ Kulttuurikellari, Savonlinna
  • 13.11.2020 – Levynjulkaisukonsertti @ Louhisali, Espoon Kulttuurikeskus / Liput  / Facebook
  • 1.12.2020 – Sointi-klubi: Uusi albumi @ Kapsäkki, Helsinki  /  Liput

“Kapina”-illan säveltäjät: Henri Lyysaari, Teemu Eerola, Tytti Arola, Mikko Sarvanne, Aleksis Liukko & Rasmus Soini, Tomi Nikku, Joonas Leppänen, Pekka Seppänen, Selma Savolainen.

Sointi Jazz Orchestra

  • Kapellimestari
  • Rasmus Soini
  • Puupuhaltimet
  • Petteri Hietamäki
  • Sami Leponiemi
  • Frans Thomsson
  • Janne Saarinen
  • Pekka Seppänen
  • Trumpetit
  • Teemu Mattsson
  • Kalevi Louhivuori
  • Pilvi Kokkonen
  • Leo Kylätasku
  • Käyrätorvi
  • Hannes Kaukoranta
  • Pasuunat
  • Mikko Haanpää
  • Panu Luukkonen
  • Aaro Huopainen
  • Tuuba
  • Kenneth Ojutkangas
  • Piano
  • Aleksis Liukko
  • Basso
  • Oskari Siirtola
  • Rummut
  • Joona Räsänen
  • Jam Tomorrow -sävellyksessä koskettimet ja elektroniikka:
  • Tytti Arola
  • Selma Savolainen
  • Mikko Sarvanne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *