Perjantaina Tapiolassa oli tavallistakin runsaampaa jazztarjontaa kun WeeGee näyttelykeskuksen April Jazz alkuillan jälkeen kerkesi vielä Espoon Kulttuurikeskuksen Louhisaliin Sointi Jazz Orchestran Kolibri -levyn julkaisukonserttiin.
April Jazz Club: Joonatan Henriksson
Tuttuun tapaan April Jazz Clubin ilta WeeGeen aulassa alkoi opiskelijavoimin. Nuori pianistilupaus Joonatan Henriksson avasi illan puolituntisella soolopianosetillä. Nuoresta iästä huolimatta standardipohjainen soitto kulki hyvin ja vähän musikaalista huumoriakin löytyi. Tässä on nimi joka kannattaa painaa mieleen, hänestä kuullaan varmasti vielä tulevaisuudessa monet kerrat.
- Joonatan Henriksson – piano
April Jazz Club: MMQ
Trumpetisti Mika Mylläri oli 90-luvun suomalaisen jazzin suurimpia nimiä ja ura vei ulkomaillekin. Viime vuosikymmenellä Mylläristä kuului vähemmän, mutta tänä vuonna ilmestyi pitkästä aikaa levytys joka kantaa uudelleen kasatun MMQn – Mikä Mylläri Quintetin nimeä.
Nyt pelin henki on sähköinen fuusio ja bändillä siihen hyvä, ammattitaitoinen ote. Ajoitus MMQ:n uudelle tulemiselle tuntuu oikealta, olisin todennäköisesti suhtautunut tämmöiseen fusarointiin epäilevästi vaikkapa kymmenen vuotta sitten, mutta nythän se kuulosti hyvältä. WeeGeen avara aula ei sovi täydellisesti kaikenlaiselle musiikille akustiikkansa puolesta, mutta MMQ:n musiikki täytti sen melko herkullisesti – sähkösoundeissa oli potkua joku kaikuili mukavasti.
Reilun tunnin setissä kuultiin lähinnä uuden levyn kappaleita, mutta myös ainakin yksi levyä uudempi kappale jossa haaveiltiin koronan kohta vain lentävän pois. Onneksi kuitenkin vielä koronan varjostamana syksynäkin Suomessa voidaan elävää musiikkia esittää – yleisökin tuntuu arvostavan, ainakin espoolaisyleisö on löytänyt April Jazz Clubin tämän syksyn järjestelyt hyvin, aulan istumapaikat ja seisomapöydät olivat likimain täynnä MMQ:n soittaessa.
-
Mika Mylläri – trumpetti
-
Aki Haarala – kitara
-
Lasse Piirainen – koskettimet
-
Tapio Backlund – basso
-
Anssi Sopanen – rummut
Sointi Jazz Orchestra
Ripeällä siirtymisellä kerkesi MMQ:n päätettyä settinsä siirtyä läheiseen Espoon kulttuurikeskukseen, jonka Louhisali toimi Sointi Jazz Orchestran neljän kaupungin levynjulkaisukiertueen Espoon näyttämönä. Juuri Ilmestynyt orkesterin neljäs levytys Kolibri koostuu orkesterin taiteellisen johtajan Rasmus Soinin sävellyksistä. Viime vuosina orkesteri tuntuu järjestelmällisestikin monipuolistaneensa ohjelmistoaan niin että se ei henkilöidy niin vahvasti säveltäjä/kapellimestari Soiniin niin hänen kädenjälkensä on silti ollut se joka tämän big bandin erottaa muista Suomen big bandeista.
Tuntuu jo kliseiseltä puhua Soinin laajasta puhaltimien käytöstä, mutta se on se hieno ja jopa uniikki mauste jota ei voi sivuuttaa kun puhutaan tästä orkesterista ja Soinin musiikista. Edellinen big band -keikkani oli muutaman viikon takainen UMOn Village Vanguard Jazz Orchestra -tribuutti Greetings from New York jonka jälkeen innostuin kuuntelemaan enemmänkin Mel Lewis/Thad Jones/Village Vanguard -jatkumon levytyksiä ja ne mielessä Sointi Jazz Orchestran puhaltimien käyttö tuntui nyt vielä merkityksellisemmältä – erityisesti saksofonisektion muuttuminen monipuolisemmaksi puhallinrivistöksi joka ei tuuttaa vahvasti rintamana vaan luo laajemman harmonisen maailman muuttaa big bandin henkeä varsin runsaasti.
Ei oikeastaan voi enää saksofonisektiosta puhua kun kolmen saksofonistin (jotka kaikki soittavat myös usein huilua) vierestä löytyy erikseen oboe/englannintorvi ja bassoklarinetti. Lisää puhaltimien monipuolisuutta löytyy muistakin riveistä, pasuunien joukosta kuullaan myös Kenneth Ojutkankaan tuubaa ja trumpettirivissä Jasmin Afaneh soittaa myös huilua.
Reilun tunnin konsertissa kuultiin levyn materiaalia ja yksi kappale Maailmanlopun konsertti -ohjelmistosta. Itseoikeutettu aloituskappale oli Alku, jolla myös levy alkaa. Se on ehkä ensimmäisten kuuntelukertojen perusteella levyn heikoin lenkki – se tuntuu kevyeltä alkusoitolta, mutta viisiminuuttisen sävellyksen toivoisi olevan jotain enemmän. Näin oli livenäkin, erityisesti pianisti Aleksis Liukon, basisti Oskari Siirtolan ja rumpali Joona Räsäsen soittaessa kolmistaan toivoi, että jostain tulisi nyt enemmän jotain säpinää.
Vaikka toinenkin samanhenkinen hetki konsertista löytyi kun nimikappaleessa jäi kaipaamaan levyllä vierailevaa tähtisolistia – norjalaista Marius Nesettiä – niin tämä ei kuitenkaan ollut sitten lopuksi se päällimmäinen tunnelma joka keikasta jäi mieleen.
Levy tuntuu tähän mennessä SJO:n parhaalta ja sen kappaleissa on paikoin mukavaa potkua joka toimi nyt livenäkin. Soini mainitsi Jyrä -kappaleen olevan tuttavapiirissään ainakin “hittibiisi” orkesterin tutannosta eikä ihme sillä vahvemmin puskeva rytmi ja painokkaampi ilmaisu tuo mukavasti lisää dynamiikkaa Soinnin sointiin. Mukavasti nakuttaa myös tietokoneiden varhaisiin visiojiin kuuluneelle Charles Babbagelle omistettu Babbage ja ehdottomia huippukohtia on etukäteen digisinkkuna julkaistu ylevä Skripti joka sai nyt toimia päätöskappaleena – onnistunut valinta, mielestäni ainakin keikan kappalejärjestys toimi näin hieman paremmin kun levyllä.
Kolibrin julkaisukiertue jatkuu seuraavasti – levy nyt suoratoistopalveluissa ja CD:nä kaupoissa, LP tulossa kohta:
- pe 27.11. klo 20: Kulttuuritila Nuijamies, Lappeenranta
- ti 1.12. klo 19: Musiikkiteatteri Kapsäkki, Helsinki
- Sointi Jazz Orchestra
- joht. Rasmus Soini
MMQ ja Joonatan Henriksson April Jazz Clubilla WeeGeessä Espoossa ja Sointi Jazz Orchestra Espoon Kulttuurikeskuksessa 13.11.2020