Peruskorjattu Tapiolan kirkko vihittiin uudelleen käyttöön sunnuntaina 24.4. ja heti samana iltana tämän brutalismin harmaan ja kulmikkaan kukkasen sai käyttöönsä April Jazz ja Trondheim Jazz Orchestra joka saapui Espooseen esittämään Alf Hulbækmo Molden jazzfestivaaleilla 2019 kantaesitetyen teoksen Skumringsbarda kirkkouruille ja kamariorkesterille (toim. huom. vai liekö nimi Barnlige gleder mistä April Jazzin sivut puhuvat? Taitaa olla niin että Barnlige gleder on yhden osan nimi – ainakin TJO:n omat sivut puhuvat koko teoksesta Skumringsbardana).
Pienen pojan mielikuvitusmaailmasta kertova reilun tunnin mittainen teos jossa urkujen lisäksi kuultiin kolmea laulajaa, jousia, puhaltimia ja rumpuja oli sinänsä kirkossa paikallaan, mutta täysin armollisesti ei akustiikka ensembleä kohdellut.
Teos alkoi lupaavan monipuolisena, alkusoitto uruilla perinteisemmän kirkkourkumusiikin hengessä, sitten ensemblen mielenkiintoinen sisääntulo ja akustiikan pakostakin avara äänimaalailu. Paikoin saatiin jo melkein kirkkourkujen laajojen mahdollisuuksien demonstrointia jo lähes fuusiohengessä kun episodisen teoksen peräkkäiset osat kuulostivat ensin erehdyttävästi 70-luvun elektroniselta musiikilta syntetisaattorimattoineen ja sitten aivan Emerson, Lake and Palmerin Tarkus/Brain Salad Surgery aikojen progelta, mutta pitemmän päälle äänimaailma valahti puuduttavan tylsän puolelle ja teoksen osat tuntuivat kadottavan oman identiteettinsä.
Asiaa varmasti edesauttoi kuulijan huono lauletun Norjan ymmärrys, jolloin tarinan seuraaminen jäi musiikin tyylillisen vaihtelun havainnoinnin varaan, mutta avaran kaikuva tila kyllä myös tappoi ainakin salin takaosaan soiton ja soitinnuksen nyansseja tehokkaasti, erityisesti viime vuonna Atomicin riveissä We Jazzissa vierailleen rumpali Hans Hulbækmon normaalista poikkeava soitto tuntui kärsivän – matala bassorummun kumina kuului hyvin, mutta muuten sitten lyömäsoitinten ääni muuntui heikoksi kolisteluksi. Samoin jousista ja puhaltimista tuntui hukkuvan nyanssit matkalla – olisi ollut varmasti hyvä idea mennä mahdollisimman lähelle kamariorkesteria. Lauluosasto sen sijaan toimi akustisesti vahvistettuna hyvin – erityisesti Harald Relling Nielsenin kuulas laulu kaikui kirkkaana.
- Alf Hulbækmo, kirkkourut
- Siri Gjære, laulu
- Harald Relling Nielsen, laulu
- Rohey Taalah, laulu
- Adrian Løseth Waade, viulu
- Katrine Schiøtt, sello
- Eirik Hegdal, klarinetit, saksofonit
- Joar Jenssen, käyrätorvi
- Hildegunn Øiseth, trumpetti
- Øyvind Brække, pasuuna
- Hans Hulbækmo, rummut, perkussiot
- Tor Breivik, äänisuunnittelu
Trondheim Jazz Orchestra & Alf Hulbækmo April Jazz 2022 -festivaaleilla Tapiolan kirkossa 24.4.2022