April Jazz 2024: Peter Evans Being & Becoming, RKDIA


(Photo: Haappix)

Torstaina kun alkuviikon lumet olivat jo hyvää vauhtia sulamassa, tarjosi April Jazz jälleen mainiota jazzia kun Louhisalissa lavalla nähtiin kaksi hyvin erilaista kokoonpanoa.

Espoon Kulttuurikeskuksen aulassa esiintyvät ennen päivän keikkoja opiskelijamuusikot tänäkin vuonna, tässä pianisti Aino Lindroos. Photo: Haappix

Peter Evans Being & Becoming

Trumpetisti Peter Evans on tämän vuosituhannen suunnannäyttäjiä ja ehkä paremmin muusikoiden ja avant-gardeen syvälle sukeltaneiden diggarien kuin suurempien jazzyleisöjen suosikkeja. Verrattuna keskiviikkoon, Louhisaliin saatiin kuitenkin selvästi enemmän yleisöä torstaina.

Vuonna 2017 perustetussa Being & Becoming -yhtyeessä Evansin kanssa soittavat mielestäni jazzlevyrintamalla viimeisen viiden vuoden ykköstulokas vibrafonisti Joel Ross, basisti Nick Jozwiak ja rumpali Michael Ode.

Jos keskiviikkona Selma Savolainen Horror Vacui jätti kaipaamaan suurempaa intensiteettiä keikkatilanteessa niin Being & Becoming täräytti setin alkuun sitten toiseen päähän kun Jozwiakin ja Oden voimakas myllytys tuntui överiltä ja peitti alkuun muut muusikot. Onneksi kuitenkin homma pitemmän päälle tasapainottui, mutta kuitenkin kokonaisuutenakin melko haastavan ympäristön trumpetilleen ja etenkin Rossin vibrafonille Evans on tässä bändissä kerännyt. Tämä oli hieman yllättävää bändin uusimman levyyn verrattuna jossa meininki on ainakin astetta hillitympää.

Evans on toki hyvin vahva solisti jolta irtosi komeita vahvoja sooloja niin trumpetilla kuin pienellä piccolotrumpetillakin, mutta tuntui että parhaansa joutui tekemään päästäkseen bändin soundin päällimmäiseksi. Rossin vibrafoni tarvitsi parhaimmille soolohetkelle muulta jengiltä hieman sordiinoa, mutta onneksi häneltäkin saatiin hienoja soolohetkiä.

Jos esiintymisen intensiivisyys tuntui keikan aikana haasteelta niin oli se myös bändin nautittavin aspekti. Kova meininki on aina kovaa meininkiä ja Being & Becoming tätä parhaimmillaan tarjoili roppakaupalla.

  • Peter Evans – trumpetti, piccolotrumpetti
  • Joel Ross – vibrafoni
  • Nick Jozwiak – basso
  • Michael Ode – rummut

RKDIA

Photo: Haappix

RKDIA duon muodostavat Morten Schantz ja Anton Eger tulivat molemmat kansainvälisesti tunnetuksi vuonna 2005 Young Nordic Jazz Comets -palkinnon voittaneesta JazzKamikaze -bändistä jonka riveistä maineeseen nousi myös aiemmin tänä vuonna Savoy JAZZFestissä viimeksi esiintynyt saksofonisti Marius Neset jonka bändissä Eger nähtiin.

RKDIAn musiikissa yhdistyvät monet tyylit ja elementit melko kasarinmakuiseksi paketiksi jossa on samantyyppistä estetiikkaa kuin synthwavessa, mutta elektropopahtavimpinakin hetkinä RKDIAn tekemisessä pääpaino oli kuitenkin soittajien soitossa ja musassa on läsnä riittävä ripaus inhimillistä luovuutta.

Setin alussa homma tuntui kiehuvan mukavasti, duo uskoi omaan tekemiseensä ja musiikin henkeen riittävästi että vaikka näistä aineksista olisi aika pienillä muutoksilla saanut tehtyä viakka Kummelin Musacornerin. Innostus ei aivan täysin koko settiä kuitenkaan kantanut, jotain vielä vähän kovempaa vaihdetta olisi toivonut silmään loppuhuipennukseksi.

Bändi oli kuitenkin kokonaisuutena viihdyttävä kokemus, kasarinostalgia on viime vuosikymmeninä tunkeutunut moniin eri musatyyleihin mutta ei ehkä kovin usein näistä lähtökohdista jazzyleisölle kelpaavassa paketissa joten tuntui että tällekin duolle on musiikin kartalla oma paikkansa.

  • Morten Schantz – syntetisaattorit
  • Anton Eger – rummut

Peter Evans Being & Becoming ja RKDIA April Jazz 2024 festivaaleilla Espoon Kulttuurikeskuksen Louhisalissa 25.4.2024


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *