
We jazzin toinen päivä perjantaina jatkui mystisissä salakeikkatunnelmissa torstain tapaan. Salakeikkalaisten matka suuntasi jälleen itä-Helsinkiin, tällä kertaa kohdattiin Viestejä tuntemattomille -patsaan luona Herttoniemessä josta Aleksi Nerola ja Katariina Uusitupa johdattivat joukon Marimekon kangaspainoon koneiden keskelle.
Esiintymislavan rummut, congat ja elektroniikka eivät näyttäneet tutulta kokoonpanolta, joten ei ollut yllätys että toisen salakeikkaillan esiintyjä oli saapunut ulkomailta, mutta henkilöllisyyden varmistumista piti odottaa setin loppuun asti.
Kyseessä oli New Yorkilainen rumpali/tuottaja Booker Stardrum joka lienee vielä melko tuntematon nimi näillä leveysasteilla. Tietäjät ehkä tietävät hänet aiemmin kokeellisesta SML -bändistä josta on tullut yksi Chicagolaisen International Anthem -levymerkin mielenkiintoisimmista artisteista. Makaya McCravenin monien levyjen tapaan pitkälti improvisoiduista live-äänityksestä studiossa yhteen koostamalla levynsä tuottava SML on juuri nyt ajankohtainen koska sen toinen levy How You Been ilmestyi Bandcampissa ja fyysisesti muutamia viikkoja sitten ja tulee tiistaina suoratoistopalveluihin.
Soolona Stardrumin musiikki oli samanlaista, mutta olosuhteiden pakosta pelkistetympää, mutta jossakin ambientin, modernin elektronisen musiikin, improvisaation ja minimalismin välimaastossa liikuttiin. Padeilta eri rummuille siirtyvälle Stardrumille riitti soittamista – tämän tyyppinen musiikki on live-esiintyjälle hieman haastavaa sillä niin usein samanlaisia soundeja kuullaan valmiiksi ohjelmoituna tai jopa algoritmisesti generoituna joten reaaliajassa luotuna muusikon oma inhimillinen panos ehkä helposti katoaakin.
On mielenkiintoista että ambientista on tullut yksi uuden luovan jazzin ympäristössä tapahtuvan improvisoidun musiikin yksi merkittävimmistä suuntauksista ja tällainen musiikki tuntuu nivovan yhteen monia eri vaikutteita vuosikymmenten varrelta. Stardruminkin setistä paikoin tulivat mieleen Jon Hasselin tai Mark Ishamin 80-luvun tekemiset, mutta elektroniikan käyttö saumattomasti improvisoidussa live-esityksessä on toisaalta myös taiteenlaji joka tuntuu jazzin ympäristössä tulleen toden teolla valtavirtaan vasta viimeisen 15 vuoden aikana.
Jos torstain salakeikka numero yksi tarjoili suomalaisen jazzin pitkän linjan legendoja niin numero kaksi tarjosi sitten uusia kehityssuuntia aallonharjalta.
Sunnutaina myös Jazz kiinnostaa -ohjelmassa Matti Niveksen vieraana käväissyt Stardrum tullee tulevaisuudessa vielä tutummaksi suomalaiselle jazzkansalle, hän nimittäin ilmoitti setin päätteeksi että hänen seuraava soololevynsä julkaistaan We Jazz -levymerkillä ensi vuoden alkupuolella.
- Booker Stardrum – lyömäsoittimet, elektroniikka
We Jazz 2025 Salakeikka 2: Booker Stardrum Marimekolla 21.11.2025
