Vapaat äänet: Olavi Trio ja Journal Intime Kanneltalolla 1.10.


Syksyn Vapaat äänet -kiertueen Helsingin keikka toimi myös kiertueiden järjestäjä Charles Gilin 50-vuotisjuhlistuksena. Tasakymmenjuhla heijastui myös bändivalinnoissa, sillä kiertueen kotimainen bändi Olavi Trio soitti ensimmäisen keikkansa juuri Gilin 40-vuotisyllätysjuhlassa 10 vuotta sitten. Ranskasta kiertueella on tällä kertaa puhallintrio Journal Intime jonka ohjelmistona on Jimi Hendrixin musiikkia lähtökohtana käyttävä 2012 Pori Jazzeilla ihastuttanut ‘Lips on Fire’.

Olavi Trio

olavi_trio_vapaat

 

Kolmen sukupolven Olavi Trio on vapaan improvisaation rohkea kolmikko, jonka musiikilliset tutkimusmatkat eivät käytä turvaverkkoina perinteisiä rakenteita, harmonioita tai vahvoja melodioita. Olavi Trio uskaltaa olla herkkä ja hauraskin siinä missä monet free jazz -pumput pitävät vähintään rytmin tai aggressiivisen voiman kantavana tekijänä.

Olavi Trion musiikissa kuin tyhjästä materialisoituu pieniä tunnelmakuvia – joskus Jari Hongiston pasuuna kuulostaa villieläinten ääntelyltä, välillä tunnelma on urbaanimpi kun Olavi Louhivuoren lyömäsoittimet kuulostavat hetken kaukaiselta tasoristeyksen hälytysääneltä. Toisinaan pieni melodianpätkä nousee hetkeksi esille Hongiston pasuunasta tai Teppo Hauta-Ahon bassosta.

Paljon kuunnellaan ja tutkitaan pieniä ääniä yhdessä yleisön kanssa intiimisti.

  • Jari Olavi Hongisto – pasuuna
  • Teppo Olavi Hauta-Aho – basso
  • Niilo Olavi Louhivuori – rummut

Journal Intime

journal_intime

 

Ranskalaistrio Journal Intimelläkin on musiikkiin vahvan kokeellinen avant-garde ote, mutta Lips on Fire -ohjelmistossa on myös paljon rakennetta ja jykevää harmoniaa pohjalla sillä lähtökohdaksi on otettu Jimi Hendrixin musiikki jonka riffeihin ja blues-henkiseen turvallisempaan tyylittelyyn palataan aika-ajoin. Omaa materiaalia ja persoonallisia sovituksia on kuitenkin seassa riittävästi – kyseessä ei ole halpa kikka kerätä irtopisteitä soittamalla tunnettuja rock-klassikoita erilaisella soitinnuksella.

Trumpetti-pasuuna-bassosaksofonitriossa on ihastuttavan lystikäs soundi ja kolmikko on myös visuaalisesti mielenkiintoista katsottavaa. Etenkin Frédéric Gastardin jykevä bassosaksofoni ja miehen elävä lavaesiintyminen ilahduttivat Jazzpossua. Bassosaksofonisoolot jäivät muutenkin parhaiten mieleen – ison puhaltimen mahdollisuudet ovat mielenkiintoiset. Colin Stetsonin omaperäinen soolotuotanto on viime vuosina ilahduttanut korvaa ja samoja tunnelmia ja soittotekniikoita kuultiin nyt hieman melodisemmalla tatsilla myös Gastardilta.

Ehdottoman onnistunut setti – sopivalla suhteella seikkailullisuutta, luovuutta ja alkuperäisen materiaalin turvallisempaa hyödyntämistä!

  • Sylvain Bardiau – trumpetti
  • Frédéric Gastard -bassosaksofoni
  • Matthias Mahler – pasuuna

Illan lopuksi lavalle nousivat kaikki kuusi. Kokonaisuus oli yllättävän toimiva, lavalla löytyi kaikille tilaa kirjaimellisesti ja musiikillisesti. Vapaamuotoisesta abstraktista alusta nousi hitaasti könyävä blues-henkinen kappale joka muotoutui sitten ihastuttavan rujoksi ja viipyväksi Happy Birthday to Youksi kunnianosoitukseksi uudelle kymmenluvulle astuvalle Charles Gilille.

Paljon onnea vaan, Charles!

journal_olaviKiertue jatkuu aina 11.10. asti seuraavasti. Molemmat bändit mukana jos ei toisin sanottu.

to 2.10. Turku
pe 3.10. Tampere Journal Intime // Pori Olavi Trio
la 4.10.  Joensuu, Teatteriravintolan terassi
su 5.10. Loviisa, Keskus Centralen
ke 8.10. Mänttä, kaupungintalo Journal Intime // Tampere, Huurupiilo Olavi Trio
to 9.10. Ylivieska, Akustikka
pe 10.10. Raahe, kruununmakasiinimuseo
la 11.10. Viitasaari, Miekkaniemi

Lisätietoja Vapaiden äänien sivuilta – Seuraa Vapaita ääniä myös Facebookissa!

 


Leave a Reply