Avishai Cohen’s Triveni – Dark Nights


10784897_949904225027283_212559075_n

Helsinkiin joulukuun alkupuolella We Jazz 2014 -tapahtumaan saapuvan trumpetisti Avishai Cohenin Triveni -trion uuden levyn Dark Nights ytimessä on muutama elementti ylitse muiden: tekemisen spontaanius ja nimen mukainen öinen, melankolinen tunnelma .

Trio sopi ennen äänitystä että rajoitetun ajan takia kustakin kappaleesta otettaisiin korkeintaan kaksi ottoa. Uutta materiaalia – mukana Cohenin omia sävellyksiä ja standardeja – ei oltu harjoiteltu eikä uusissa sävellyksissä ollut basisti Omer Avitalille tai rumpali Nasheet Waitsille kirjoitettuja sovituksia vaan vahvasti intuition pohjalta liikutaan.

Usein moinen spontaanius liittyy jazzin freempään puoleen, mutta Trivenillä spontaanikin tekeminen pysyy pitkälti melodisen melankolisissa öisissä tunnelmissa. Näihin tunnelmiin linkittyvät myös tällä levyllä trion arsenaalista ensimmäisen kerran löytyvät välittömästi varsinaisen oton jälkeen tehdyt päälleäänitykset joissa sähköisin efektein ryyditetty toinen trumpetti itkee ja valittaa sähkökitaran lailla muutamissa kappaleissa.

Cohenin ilmeikäs trumpetti on selvästi trion johtava ääni. Johtajan ääntä ja sävellyksiä seuraavalta komppiparilta löytyy oikeastaan levyltä kolmea eri vaihdetta – standardeissa Goodbye Pork Pie HatLush Life ja Shiny Stockings Avitalin basso ja Waitsin rummut ottavat itsevarmemmin rytmin, rakenteen ja harmonian haltuun ja lopputulos on mainion jamimainen – ei turhaa erikoisuudentavoittelua vaan hienoja selkeitä tulkintoja, Cohenin blues-pohjaisemmissa sävellyksissä Dark Nights, Darker Days ja Betray vapausasteita alkaa olla enemmän, mutta Avitalin ja Waitsin soitossa on vielä selkeää itsevarmuutta ja draivia, hieman oudommilla vesillä Ornette Colemanille omistetussa The OC kappaleessa ja You in All Directions ja Pablo biiseissä komppipari on selkeämmin abstraktimmalla tutkimusmatkalla sävellyksen syvyyksiin.

Avaraa trumpettitrio-soundia laajentavat eri suuntiin levyllä kolmella kappaleella vierailevat Avishain sisko Anat Cohen klarinetissa ja Gerald Clayton pianossa. Laajennettu trio kuulostaa hyvältä – suuhun jää vähän maku että Triveni ei ole muotoutunut vielä täysin omavaraiseksi bändiksi ja täydentyisi paremmaksi kokonaisuudeksi lisäsoittajillla. Lopuksi vielä vaihdetaan hetkeksi laulujazzin puolelle kun Keren Ann pistäytyy laulamassa klassikon I Fall in Love Too Easily.

Levy on kokonaisuutena varsin mielenkiintoinen – se on ulkoisilta ominaisuuksiltaan pieni ja intiimi ja sinänsä yksinkertaisista lähtökohdista lähtevä, mutta biisi biisiltä otettuna laajenee yllättävän moneen suuntaan. Musiikillisiin innovaatioihin ei ole ruvettu, mutta Cohen paljastuu erittäin tyylitajuiseksi tulkitsijaksi ja etenkin tutut standardit näyttäytyvät puhdaslinjaisina ja kauniina – ei uutta tai erikoista, mutta vahvasti  jazzin perusasioiden ytimessä.

Uutta levyä ei vielä näy Suomen kaupoissa, mutta sitä lienee saatavissa viimeistään We Jazz festivaalin aikaan Digeliuksesta. Kiireisemmät voivat ostaa digitaalisen version iTunesista. Muutamia näytteitä voi kuunnella Cohenin sivuilla.

Triveni (bassossa Yoni Zelnik) esiintyy We Jazz 2014 -festivaalin avajaiskonsertissa Aleksanterin teatterissa 8.12. jossa mukana myös:

  • JUSSI FREDRIKSSON solo piano
  • SERENITY ENSEMBLE
    Teppo Mäkynen, dr / Jukka Perko, sax / Mikko Innanen, sax / Antti Lötjönen, b
  • M.A. NUMMINEN avajaisperformanssi

Avishai_Cohen3_photo_Philippe_Levy

  • Avishai Cohen, trumpetti
  • Omer Avital, basso
  • Nasheet Waits, rummut
  • Mukana myös:
  • Anat Cohen, klarinetti
  • Gerald Clayton, piano
  • Keren Ann, laulu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *