Ilma Records Presents: 1+2+3+5=4


possu_ilmassa
Ilmojen halki käy Jazzpossun tie…

 

Suomalaisen jazzkentän elektro-akustisen kokeellisen pään levy-yhtiö Ilma Records julkaisi edellisellä aktiivisuusajallaan viitisen vuotta sitten muutamia tämän vuosituhannen parhaiten mieleenjääneitä kotimaisia julkaisuja. Nyt Ilma on tehnyt paluun nipulla digitaalisia julkaisuja joilla soittaa aiemmilta julkaisuilta tuttuja nimiä.

Uusi 1+2+3+5=4 paketti koostuu neljästä levystä joita yhdistää elektro-akustinen kokeellisuus: Aki Rissasen Sturmissa on vahvaa kontrastia akustisen pianon ja hälyisän elektroniikan välillä, Mikko Innasen F60.8.2 jatkaa edellisen Ilma-julkaisun F60.8 seikkailullista henkeä, Joonas Riipan 105% ja Röd/Blå kvintetin Franz Biberkopf hakee innoituksensa Berlin Alexanderplatz -tv-sarjasta.

Aki Rissanen – Sturm

Pianisti Aki Rissasen La Lumière Noire oli Ilman tähänastisista julkaisuista tavanomaisin paikoin hyvinkin melodisena soolipianolevynä. Sturm tuo Rissasen aimo harppauksen lähemmäs Ilman kokeilevaa estetiikkaa yhdistäen akustiseen pianosoundiin runsaasti sähköistä hälyä ja kohinaa. Yhdistelmä toimii mainiosti – jyrkkä kontrasti tekee levystä kiehtovaa kuunneltavaa johon korva ei väsy liian nopeasti.

Rissasen elektronisen puolen osaamista oli keväällä tarjolla Esa Pietilän Liberty Ship -kokoonpanon viimeisimmän levyn toisella sähköisellä CD:llä, mutta nyt paketti toimii vieläkin paremmin, eri puolet täydentävät toisiaan todella hyvin.

  • AKI RISSANEN: electric & acoustic grand pianos, sampling, sequencing and sound manipulation
  • PEKKA TUPPURAINEN: sound manipulation and additional sequencing

studiocollage_by_KaiRauhansalo

Mikko Innanen – F90.8.2

Mikko Innasen F90.8.2 on matka. Kappaleiden nimissä vilahtelee eri paikkoja niin maan päältä kuin avaruudestakin – oikeita ja Star Trekistä haettuja. Elektroniset taustat vaihtelevat junamaisesta tasaisesta kolinasta syvän avaruuden tuntemattomista lähteistä tuleviin radiopurskeisiin.

Se on kokonaisuutena intensiivisempää ja hälyisempää kuin Rissasen levy, vaikka samaa kontrastia akustisen ja koneellisen välillä on täälläkin. Vuonna 2008 julkaistusta F60.8 levystä Innasen ilmaisu on tiivistynyt – uusi levy on eheämpi kokonaisuus vaikka se haastaakin kuulijan melkein edellisen Ilma-levyn voimalla.

  • MIKKO INNANEN: saxophones and other wind instruments with and without contact microphones, Eko Tiger
  • PEKKA TUPPURAINEN: saxophone sound manipulation, dictaphone, zither, trumpet

Joonas Riippa – 105%

Oheismateriaali lupaa Joonas Riipan 105%:n olevan “streaming service optimized, 105 percent cavalcade consisting of “single-hits””. Levyn neljäntoista lyhyen kappaleen hittipotentiaalista en tiedä, mutta tämän paketin levyistä se on ehdottomasti leikkimielisin – mukaan mahtuu paitsi iloisia melodianpätkiä niin myös kaksi vajaan minuutin mittaista ad/hd tulkintaa jazzstandardeista There is no Greater Love ja Woody ‘n’ You.

Tietyn kepeyden lisäksi myös rumpalivetoisuus tekee levystä rytmikkäämmän – helppokuunteluisuus saa kuitenkin levyn tuntemaan jotenkin kevyemmältä kokonaisuudelta kuin edeltävät levyt – 105% jää tässä paketissa vähän välipalamaiseen asemaan.

  • JOONAS RIIPPA: drums, percussion, analogue synthesizers, electric bass, acoustic guitar, banjo, trumpet, violin, iPad and dictaphone
  • AKI RISSANEN: synthesizers, baritone horn and percussion
  • PEKKA TUPPURAINEN: synthesizers, electric & acoustic guitar,  dictaphone, theremin, trombone and percussion

12354

Röd/Blå – Franz Biberkopf

Viimeisellä levyllä yhdistävät voimansa Röd/Blå kvintetissä muilla levyillä soittaneet Rissanen, Innanen, Riippa, Ilman puuhamies Pekka Tuppurainen ja ruotsalaistrumpetisti Magnus Broo.

Röd/Blån edellinen tupla-CD viiden vuoden takaa yhdisteli monenlaisia vaikutteita David Bowien instrumentaaleista lähtien melkoiseksi tilkkutäkiksi – Franz Biberkopf sen sijaan on 54 minuuttinen tauoton monoliitti.

Teos on saanut nimensä Berlin Alexanderplatz -tv-sarjan päähenkilön mukaan. Alku onkin soundtrackmainen junanäänin ja taustahälinöin joista siirrytään pienen fanfaarin kautta sitten tiukkaan kokeelliseen paahtoon. Äänimaailma on sinänsä yhtenäinen muiden levyjen elektro-akustisen avant-tutkimusmatkailun kanssa, mutta suurempi kokoonpano tekee siitä vankan ja täyteläisen. Franz Biberkopfissa on suuren teoksen tuntua ja jatkuvuus toimii – levynä se on bändin edellistä eheämpi kokonaisuus.

Musiikki ei ole helppoa – hälyisä ja jännitteitä täynnä oleva äänimaailman tunnelma on pitemmän päälle ahdistava eikä sovi ihan joka mielentilassa kuunneltavaksi ja teos on yhtäjaksoiseksi melko pitkä, joten tuhti teos on kyseessä ja pureskeltavaa riittää, mutta se on myös palkitsevaa musiikkia ja edustaa ehdottomasti vapaamman ilmaisun pohjoismaista huipputasoa

  • MAGNUS BROO: trumpet, banjo and percussion
  • MIKKO INNANEN: saxophones, woodwinds and percussion
  • JOONAS RIIPPA: drums, percussion and trumpet
  • AKI RISSANEN: Yamaha CP-70, baritone horn and percussion
  • PEKKA TUPPURAINEN: Yamaha PortaSound 260, electric guitar, electric bass, theremin, dictaphone, trombone and percussion

Röd/Blå livenä Koko Jazz Clubilla tänään maanantaina 12.10. Koko Loft -sarjassa 19:00.

Rissasen, Innasen ja Riipan levyt ovat kuunneltavissa Spotifyssa. Koko paketin voi ostaa iTunesista.


Leave a Reply