Jorma Tapio & Kaski – Ghatika


kaski

Puhaltaja Jorma Tapio kuuluu 80-luvulla esiin nousseeseen suomalaiseen jazz-sukupolveen jonka vahvinta leipälajia oli free jazz – keskeisenä vanhempana johtohahmona Edward Vesala, jonka Sound & Furyssa yhdistivät voimansa ajan vahvimmat kokeellisemman jazzin nimet.

Terveysongelmat ovat pitäneet Tapiota pitkälti sivussa 90-luvun jälkeen keikkailusta ja levytyksistä, mutta viime vuosina on uudesta aktiivisemmasta vaiheesta päästy nauttimaan ja nyt levytykseen asti on edennyt Kaski -kokoonpanon tie, jossa nyt muutamia vuosia Tapion rinnalla ovat soittaneet Black Motorista parhaiten tunnetut Ville Rauhala (basso) ja Simo Laihonen (rummut).

Verrattuna vaikkapa toiseen tämän vuoden Karkia Mistikan julkaisemaan free trio Hot Herosiin Jorma Tapion musiikki on pohdiskelevampaa raa’an tunnepurkauksen sijaan. Pehmeämpää puolta tenorifonin rinnalla äänimaailmaan tuovat erilaiset huilut ja yhdellä raidalla myös bassoklarinetti. Samasta maaperästä musiikki kuitenkin ponnistaa, joten esimerkiksi Black Motorin faneille levy auennee vaivatta.

Kollektiivisesti trion sävellykseksi merkitty Desert Ride aloittaa levyn hienosti eksoottisesti keinuen kuin nimensäkin mieleen tuova aavikon karavaani. Rauhala ja Laihonen ovat monesti Black Motorin riveissä osoittaneet, että tarpeen tullen irtoavat todella mukaansatempaavat rytmit ja Desert Ridellä tämä puoli rytmiduosta näyttäytyy parhaimmillaan.

Originaalien lisäksi trio tulkitsee myös lainakappaleita. Bruremarsj vie pohjoismaisen vapaamman jazz-ilmaisun historiaan – sen levyttivät aikanaan Triptykon -levylle Jan Garbarek, Arild Andersen ja Edward Vesala. Tuon klassikkolevytyksen kaikuja hieman nytkin kuuluu, vaikka soundi onkin täyteläisempi. Kansanlaulu Receive Me vie kuulijat free jazzin hengellisempään päätyyn hillitysti, mutta tunteikkaasti kuohuen ja vahvaan levyn sitä free jazzin vapainta laitaa edustavaan sooloon huipentuen.

Yllättävin laina on Trav’lin’ Light jonka teki tunnetuksi 40-luvulla Billie Holliday. Kappaleen alkuperän tuntien siitä perinteisemmät juuret saattaa kuulla, mutta tulkinta hengittää vapaasti ja kappale istuu levyn yleiseen linjaan sulavasti.

Ulkopuolelta innoitusta on Art Ensemble of Chicago -vaikuttaja Malachi Favorsin teemaan perustuva bassoklarinetin ja basson vuoropuhelu Tutankhamon jossa soittimien äänet sekoittuvat toisiinsa kiehtovalla tavalla. Erittäin mieleenjäävä raita.

Päätöskappale, melkein 11 minuuttinen Peace is the Language of the Stones and the Stars tuo mieleen Edward Vesalan 70-luvun ECM-levyjen herkemmät hetket. Hypnoottisen meditaation henkeen kutsuu Rauhalan jousella soittama pitkä, pitkä sävel jonka päälle Tapio huilulla ja Laihonen julmu-huilulla maalaavat Aasialaisen musiikin sävyttämän maiseman. Matala rumpu lyö kuin sydän.

Aggressiivinen ja päälle hyökkivä free on usein kuulijalle varsin helppoa kun alkushokista pääsee yli ja heittäytyy vain musiikin armoille. Jorma Tapio & Kasken pohdiskelevampi, mutta silti hengessään vapaa ilmaisu vaatii kuulijalta enemmän, mutta palkitsee kuitenkin kärsivällisen kuuntelijan. Se muodostaa väkevän kuvan Tapiosta muusikkona joka solmii yhtenäiseksi kokonaisuudeksi laajan kirjon erilaisia vaikutteita ja kaikessa on eletyn ja koetun maku.

Uutta levyä myy verkossa Levykauppa Äx.

Bändi on parhaillaan Jazzliiton kiertueella myös uuden soololevyn julkaisseen Pauli Lyytisen kanssa seuraavasti:

  • ke 9.3. klo 19 Kajaani, Kouta-sali
  • to 10.3. klo 19 Raahe, Raahen teatteri
  • pe 11.3. klo 21 Tallinna, Teater NO99
  • la 12.3. klo 22 Turku, Flame Jazz -klubi / Café Tiljan, Åbo Svenska Teater
  • su 13.3. klo 18 Pori, Validi Karkia -klubi / Kaupunginkirjasto *mukana myös Léo Dupleix (FRA)
  • to 17.3. klo 21 Jyväskylä, Poppari
  • pe 18.3. klo 20 Kuopio, King’s Crown
  • la 19.3. klo 20 Joensuu, Teatteriravintola
  • Jorma Tapio, tenorisaksofoni, huilut, bassoklarinetti, lyömäsoittimet, lehmänsarvi
  • Ville Rauhala, basso
  • Simo Laihonen, rummut, lyömäsoittimet, julmu 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *