GoGo Penguin sai yleisön innostumaan Tallinnassa Jazzkaar -festivaalilla


Mainio manchesterilaistrio GoGo Penguin ei juuri alkaneella kiertueellaan pistäydy Suomessa, joten päätin tehdä yhden päivän täsmäiskun Tallinnaan jossa GoGo Penguin esiintyi Jazzkaar-festivaalin avajaisillassa.

Jazzkaarin tapahtumapaikkana toimii Telliskiven luova keskus joka sijaitsee vanhasta kaupungista länteen. Telliskiven ja Kalamajan alueelle on viime vuosina muodostunut pienten hipster-henkisten ravintoloiden ja kivijalkakauppojen boheemi keskittymä. Telliskiven luova keskus tuo monessa mieleen Tampereen Jazz Happeningin näyttämönä toimivan Tullikamarin alueen. Sijainti hieman kauempana suomalaisturisteille tutuista Tallinnan kulmista toi sille myös oman ylimääräisen viehätyksensä.

Viiden vuoden ajan toiminut GoGo Penguin sijoittuu musiikillisesti trip hopin, minimalistisen pianomusiikin ja Esbjörn Svenssonin suosituksi tehneen jazzin tyylisuunnan välimaastoon. Bändi ei sinänsä kategorisoi itseään jazz-trioksi eikä yleisesti ottaen noudata jazzin muotokieltä – pianisti Chris Illingworth ja rumpali Rob Turner eivät esimerkiksi juuri koskaan soita perinteisiä jazzsooloja – mutta nykyään Blue Notelle levyttävä trio on kuitenkin löytänyt paljon faneja myös jazzin harrastajien joukosta eikä bändi kaukana ole monista muista tämän päivän pianotrioista. Suomessa bändiä kuultiin Pori Jazzissa kesällä 2015.

GoGo Penguin elävänä Union Chapelissa Lontoossa

Telliskiven Vaba Lavalle GoGo Penguin oli houkutellut varsin nuoren ja innostuneen yleisön. Salin perälle oli jätetty pieni istumakatsomo, mutta suurin osa tilasta oli jätetty avoimeksi joka sopi keikan henkeen. Bändin noin tunnin kestoinen setti koostui kahden uusimman levyn – Man Made Object ja v2.0 – vahvemmista kappaleista. Mukaan oli valittu lähinnä rytmisesti voimakkaampia kappaleita, herkempään tunnelmointiin ei tällä kertaa ruvettu. Levyihin verrattuna bändin livesoundi on isompi – Turnerin rummut ja erityisesti Nick Blackan basso soivat kovemmalla intensiteetillä. Blackan bassosoolot ovat isommassa osassa ja innostivat yleisöäkin voimakkaisiin suosinosoituksiin – pienet epäpuhtaudet soitossa korvattiin kovalla tekemisen meiningillä.

Livesoundi oli hyvä ja tunnelma katsomon puolella oli korkealla – tansiimaankin jotkut innostuivat. Kaikin puolin oltiin enemmän rock-konsertin tunnelmissa – yleisö ja bändi olivat samalla aaltopituudella.

Keikan kohokohdaksi nousi varsinaisen setin toiseksi viimeisenä kuultu One Percent jonka huikea hyppimään jääneeltä CD:ltä kuulostava töksähtelevä loppuhuipenńus nosti tunnelman kattoon. Encoreja saatiin kaksin kappalein – vahvaksi lopuksi Man Made Objectin päätöskappale, uhmakas mutta voitonriemuinen Protest lähetti yleisön keskiyön aikoihin Tallinnan viileään yöhön.

Keikalla GoGo Penguin osoitti olevansa parhaasta päästä Esbjörn Svenssonin perillisistä, jos uusin levy oli hieman edellistä heikompi niin Blue Note -levytyssopimuksen mahdollistanut ahkera keikkailu kotimaan ulkopuolella on tehnyt bändin livesetistä vahvemman edelliseen Porin vierailuun verrattuna.

GoGo Penguin Tallinnassa Vaba Lavalla 21.4.2017

  • Chris Illingworth, piano
  • Nick Blacka, basso
  • Rob Turner, rummut

Leave a Reply