3TM – Lake (ja Abyss)


Rumpali/tuottaja/säveltäjä Teppo Mäkynen on noussut tällä vuosituhannella suomalaisen jazzin keskeiseksi hahmoksi niin monien huippukokoonpanojen luottorumpalina kuin visionäärisenä tuottajana. Mäkysen omissa projekteissa on erityisen huomattavaa, että jokainen niistä on ollut tyylillisesti erilainen – Teddy Rok Sevenistä Stance Brothersiin, Jo Stanceen, Teddy’s WestCoastersiin ja nyt uusimpana 3TM:ään on kuljettu musiikillinen matka joka paljastaa Mäkysen hyvinkin monipuoliseksi tekijäksi.

Mäkysen, saksofonisti Jussi Kannasteen ja basisti Antti Lötjösen 3TM yhdistelee jazzilmaisua vahvoihin ambient- ja elektronisen musiikin vivahteisiin. Uutta Lake -levyä edelsi kesän 2019 “preludi”-julkaisu Abyss joka oli puhdasta elektronista ambienttia ja kaikin puolin tuntui musiikilliselta välipalalta. Nyt siis on seurannut paluu tyylilliseen fuusioon ja lopputulos on ensimmäistä Emma-palkittua Form -levyä saumattomampi kokonaisuus – niin hyvässä kuin huonossa.

Ambient-termin lanseerannut Brian Eno kirjoitti Music for Airports / Ambient 1 -levyn manifesti-henkisissä kansiteksteissä seuraavasti:  “Ambient Music must be able to accomodate many levels of listening attention without enforcing one in particular; it must be as ignorable as it is interesting.” Parhaimmillaan Lakella 3TM onnistuu tässä mainiosti – uusi levy on pehmeäsoundinen matto, tämän järven pinta väreilee hyvin hillitysti, mutta tarkempi kuuntelu paljastaa rytmistä kunnianhimoa ja innostaa kuvittelemaan miten elektronisia soundeja voidaan hyödyntää live-tilanteessa ja vuorovaikutteisen improvisoinnin välineinä. Sinänsä jos ajattelee musiikkia vain musiikkina niin 3TM:n elektronisissa vivahteissa ei ole mitään kovin merkittävää, mutta jos ne saadaan integroitua elävän esiintymisen osana toimivaksi lisäksi saksofonitrion ilmaisuun niin ne alkavat jazzdiggarista välittömästi tuntua paljon kutkuttavimmilta.

Kolikon kääntöpuolella levy lipsahtaa helposti enemmän ignorablen kuin interestingin puolelle. Kaikki osaset sopivat yhteen vähän liiankin hyvin, Form -levyn yllättävyys ja rönsyileväkin rakenne on vaihtunut pehmeään ja virtaviivaiseen muotoon josta ei oikein aina välitäkään saada otetta. Tämä käy ilmi myös Jussi Kannasteen saksofoninsoitosta – sinänsä tuntuu että juuri tällainen mietiskelevä ja itseään toistava ja hitaasti muuttuva tyyli tuntuisi hänelle ominaiselle saksofonismille täydelliseltä ympäristöltä, mutta soitoo tuntuu jäävän levyllä liiaksi mukavuusalueelle.

Kokonaisuutena Lake siis osoittaa 3TM:n konseptin hioutuneen, mutta jättää lupauksia lunastettavaksi tuleville keikoille.

3TM:n voi kokea livenä Helsingin G Livelabissa 13.5.

Uutta levyä saa We Jazzilta mustana tai valkoisena vinyylinä tai pakettina Abyssin kanssa LP:nä tai CD:nä.

  • Teppo Mäkynen – rummut & elektroniikka
  • Jussi Kannaste – tenorisaksofoni
  • Antti Lötjönen – basso

Leave a Reply