Jazz-Espa 2020: Tiistai


Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease

Josefiina Vannesluoma tulkitsi Mortal Lease yhtyeen kanssa Edith Whartonin teksteihin Vannesluoman tekemiä sävellyksiä, bassossa Nathan Francis. Photo: Olli Sulin

Laulaja Josefiina Vannesluoma on jazzyleisöille ennestään tuttu parhaiten Nossa Bossa -kokoonpanosta portugalintaitoisenakin bossa nova -tulkitsijana ja neljän naisäänen ja basson Signe -kokoonpanosta jonka ensilevy oli Jazz-Emma ehdokkaanakin. Viime aikoina palettia ovat laajentaneet uudet kokoonpanot – aiemmin tänä vuonna levyn julkaisi kamarikokoonpano Transatlanttiset jossa kuullaan enemmän Vannesluoman huilua kuin lauluääntä ja nyt Jazz-Espalla esiintyi viime vuonna Vannesluoman maisterikonsertissa  Mortal Lease -kokoonpano joka esittää Edith Whartonin saman nimiseen runosarjaan Vannesluoman säveltämää musiikkia.

Henkisesti vanhempia naisrunoilijoiden tekstejä uusin musiikillisin ottein tulkitseva projekti on lähellä Signeä joka ensilevyllään tulkitsi Sapfon runoja, mutta musiikillisesti nyt oltiin lähempänä perinteistä jazzia – tällä saralla vahvasti mukana Mortal Leasen instrumentalistit, pianisti Mikael Myrskog, basisti Nathan Francis ja rumpali Ville Luukkonen. Erityisesti Myrskogin seikailulliset ja väkevät soolohetket toivat mukaan laulajaa säestäneelle pienkokoonpanolle harvinaisen vahvan soitinpohjaisen ulottuvuuden. Vannesluoman laulussakin kuului jazz, paikoin käytiin perinteisen scat-laulunkin hengessä.

Mikael Myrskogin vahvat soolot toivat settiin hienon lisäulottuvuuden. Photo: Olli Sulin

  • Josefiina Vannesluoma – laulu
  • Mikael Myrskog – piano
  • Nathan Francis – basso
  • Ville Luukkonen – rummut

L’Alliance Takalo

Arttu Takalon L’Alliance Takalo joutui vaihtelevan sään uhriksi. Photo: Olli Sulin

Tiistain vaihtelevan säätilan uhriksi joutui vibrafonisti Arttu Takalon L’Alliance Takalo – muuten Helsingin keskusta välttyi Jazz-Espan aikana sateelta, mutta juuri allianssin setin alusta loppuun saatiin sadekuuro ja yleisö kutistui varsin pieneksi.

Viitisen vuotta toiminut kokoonpano ei siitä lannistunut, vaan setti vedettiin hyvässä hengessä ja korkealla energialla läpi. Kokoonpano oli tuttu – harmonikassa Niko Kumpuvaara, bassossa Ville Herrala ja rummuissa Ville Pynssi ja musiikki oli leikkisänkin monipuolista 1920-luvulta ranskalaisen bistrotunnelman ja paikoin varsin elokuvallisen suomalaisen musiikin kaikujen kautta 80-luvun jahtirokkiin ja 90-lukulaiseen fuusioonkin, pääasiassa viime vuonna ilmestyneeltä kokoonpanon toiselta -themanintheshadows- levyltä.

Hauskaa kuunneltavaahan bändin meininki on ja niin taitavasti soitettua että se tempaa helposti mukaansa. Toisaalta myös niin sujuvasti soitettua ja tyyliltään vaihtelevaa, että tunnelma on vähemmän se, että bändi soittaisi ranskalaisessa bistrossa ja enemmän se, että soitetaan ranskalaisen bistron näköisissä pahvikuliseissa, mutta tässäkin on oma viehätyksensä.

Jokaiselle siis vähän jotain ja ryppyotsaisimmille liikaakin.

  • Arttu Takalo – vibrafoni
  • Niko Kumpuvaara – harmonikka
  • Ville Herrala – basso
  • Ville Pynssi  – rummut

Njet Njet 9

Ville Kyttälän johtama Njet Njet 9 soitti Espan lavalla kolmannelta levyltään tuttua materiaalia, rumpali Erik Fräki suoritti ensiesiintymisensä bändin riveissä. Photo: Olli Sulin

Jazz-Espan tiistain päätti kosketinsoittaja-säveltäjä Ville Kyttälän johtama riemastuttava nonetti Njet Njet 9 joka pääsi nyt ensimmäistä kertaa lavalle alkukesästä ilmestyneen ensilevynsä julkaisun jälkeen.

Minulle Njet Njet 9:ssä on houkuttelevinta että siinä yhdistyy korkeatasoinen viiden hengen puhallinsektio – baritonisaksofonissa Linda Fredriksson, tenorisaksofonissa Pekka Seppänen, alttosaksofonissa Ville Vannemaa, trumpetissa Martti Vesala ja pasuunassa Mikko Haanpää sähköiseen fuusiotunnelmointiin jossa kuuluu säveltäjän oma kädenjälki – jazzmuusikoiden taitoa ja hyvää nonettisoundia, mutta miellyttäväsi “ei liian jazzia” jos nyt jazzkirjoittaja uskaltaa asian näin sanoa. Tässä mielessä yhtye tuo mieleen esimerkiksi Utopianistin tai äskettäin edesmenneen Jarno Sarkulan Alamaailman vasarat. Komppipuolella Kyttälän kanssa operoivat kitaristi Veikki Virkajärvi, sähköbasisti Heikki Laine ja nyt ensimmäistä kertaa kokoonpanon kanssa vakiorumpali Eeti Niemisen tilalla soittanut Erik Fräki.

Setin alkaessa sade oli jo loppunut hyvän aikaa sitten ja aurinkokin alkoi taas pilkahdella ja Njet Njet 9 keräsikin kokolailla niin suuren yleisöjoukon kun turvaväleillä on hyväksi ja ihmiset nauttivat menevästä musiikista. Huippukohdiksi nousivat Kyttälän ja Fredrikssonin säveltämä send in the piglets (nasut kehiin!) ja alttosaksofonisti Vannemaan hieno sooloilu.  Vannemaa on viime vuosina kunnostautunut vahvemmin perinteisen jazzin taitajana niin omalla Cassiopeia -kokoonpanolla kuin UMOnkin jäsenenä, mutta vähän riehakkaammat irtiototkin toimivat Jazz-Espan tiistaissa.

Tuhti puhallinsektio on oleellinen osa Njet Njet 9 -soundia. Photo: Olli Sulin
  • Ville Kyttälä – koskettimet
  • Linda Fredriksson – baritonisaksofoni
  • Ville Vannemaa – alttosaksofoni
  • Pekka Seppänen – tenorisaksofoni
  • Martti Vesala – trumpetti
  • Mikko Haanpää – pasuuna
  • Veikki Virkajärvi – kitara
  • Heikki Laine – basso
  • Erik Fräki – rummut

Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease, L’Alliance Takalo ja Njet Njet 9 Jazz-Espa tapahtumassa 29.7.2020


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *