Jazzpossun elokuun 2020 soittolista – Charlie Parkerin syntymästä 100 vuotta


Charlie Parkerin syntymästä tulee 29.8.2020 kuluneeksi 100 vuotta. Tämän merkkipäivän kunniaksi Jazzpossun kuukausittainen soittolista kunnioittaa tätä Birdiksi tai Yardbirdiksi kutsuttua bebopin keskeistä kehittäjää ja modernin jazzin suunnannäyttäjää. Listalta löytyy paitsi Parkerin omaa musiikkia niin myös muiden soittajien versioita Parkerin sävellyksistä tai soittamista kappaleista ja Parkerin sävellysten pohjalta kehitettyjä uusia versioita ja Parkerille omistettuja kunnianosoituksia.

  • Charlier Parker – Donna Lee
  • Trio Töykeät – Donna Lee
  • Charlie Parker Quintet – Lover Come Back to Me
  • Jukka Perko Tritone – Lover Come Back to Me
  • Charlie Parker – Ornithology
  • Aili Ikonen & Tribute to Ella – How High the Moon

Otetaan alkuun muutama suomalainen tulkinta. Donna Leestä on tullut yksi Parkerin ohjelmiston tunnetuimpia ja soitetuimpia sävellyksiä – ei vähiten sen takia, että 70-luvulla Jaco Pastorius otti sen esimerkiksi miten sähköbassolla voidaan soittaa virtuoosimaisesti haastaviakin bebop-kappaleita. Donna Lee on niin sanottu kontrafakti eli jonkun olemassaolevan kappaleen sointuihin ja rakenteeseen sävelletty uusi melodia – tässä tapauksessa pohjana toimi 1910-luvulla jo levytetty (Back Home Again in) Indiana. Se alunperin merkittiin sävellyksenä Parkerin nimiin, mutta myöhemmin Miles Davis sanoi sen olleensa hänen sävellyksensä ja Milesia pidetään nykyisin sen säveltäjänä. Kontrafaktit mahdollistivat beboppareille kehittyneiden taitojensa näytön ja tutuilla harmonioilla leikittelyn ja kun sointukulkuja ei voi copyrightata ja pääpaino jazzissa oli kuitenkin improvisaatiossa ei mitään tekijänoikeusmaksujakaan alkuperäiselle säveltäjälle tarvinnut maksaa. Pianisti Iiro Rantala on levyttänyt Donna Leen kahdestikin Trio Töykeiden kanssa ja myöhemmin soololevyllään Lost Heroes. Rantalan sovituksessa melodian fraasit alkavat leikkisästi iskun kanonista versiota aiemmin tai myöhemmin.

Jukka Perkoa ei voi tässä yhteydessä ohittaa, olihan juuri Parkerin tyylin taitaminen jo nuorena soittajana se joka hänet nosti kansainväliseenkin maineeseen. Aivan helppoa Perkon saaminen tälle listalle ei kuitenkaan ollut sillä hän ei ole Parkerin musiikkia levyttänyt, joten aasinsilta täytyy hakea Broadway-standardista Lover Come Back to Me ja vielä turvaudutaan Parkerin tälle pohjalle säveltämään kontrafaktiin Bird Gets the Worm. Perkon tulkinta kappaleesta löytyy muutaman vuoden takaiselta Tritone-kokoonpanon Dizzy-levyltä.

Kontrafakti ja alkuperäinen kappale kohtaavat myös kolmannessa suomalaisessa näytteessä – Parkerin Ornithology perustuu 40-luvun standardiin How High the Moon ja laulaja Ella Fitzgerald usein lainasi Ornithologyn teemaa scat-soolossaan esittäessään alkuperäistä kappaletta ja saman tekee tässä Ella-tribuuttilevyllään myös Aili Ikonen.

  • Charlie Parker – Yardbird Suite
  • Will Lee feat. Bob Dorough – Yardbird Suite (Charles Yardbird Parker Was His Name)
  • Charlie Parker – Billie’s Bounce
  • George Benson – Billie’s Bounce
  • Charlie Parker – Ko-Ko
  • Joe Lovano Us Five – Ko-Ko
  • Charlie Parker – Now’s the Time
  • Archie Shepp – Now’s the Time
  • Charlie Parker – Au Privave
  • Heiner Stadler – Au Privave

Sitten muutamia erityylisiä tulkintoja Parkerin musiikista. Jatketaan ensin scat-laululinjalla. Amerikassa David Lettermanin talk show’n bändin basistina tunnettu Will Lee keräsi melko nimekkään kaartin BirdHouse –tribuuttilevylle vuonna 2002, mukana rummuissa Billy Hart ja puhaltimissa Breckerin veljekset. Tässä ei kuitenkaan kuulla Breckereitä vaan laulaja Bob Dorough’ta joka kirjoitti Parkerin instrumentaalibiisiin Yardbird Suite sanat Charles Yardbird Parker Was His Name jo 50-luvun puolessavälissä.

Kitaristi George Benson ja saksofonisti Archie Shepp löytävät molemmat Parkerista makoisaa bluesia, Joe Lovano ja sovittaja Heiner Stadler puolestaan lähtevät syvempiin seikkailuihin. Stadlerin maineikkaalla Tribute to Bird and Monk muuten hyvin nimekäs bändi – trumpetissa Thad Jones, saksofonissa George Adams, pasuunassa George Lewis, pianossa Stanley cowell, bassossa Reggie Workman ja rummuissa fuusiohommista tunnetumpi Lenny White.

  • Charlie Parker – Thriving from a Riff
  • Charlie Parker – Anthropology
  • Elvin Jones – Anthropology

Jos bebopparit kehittelivät sävellyksiään muiden sävellysten päälle niin myös jatkokehittelyä tapahtui, tässä yksi esimerkki musiikillisten ideoiden elämänkaaresta. Ensin Thriving From a Riff studiossa marraskuussa 1945, pohjana tässä sävellyksessä I Got Rhythm jonka “rhythm changes”iksi kutsuttuun sointukulkuun perustuville sävellyksille voisi hyvinkin omistaa oman soittolistansa. Tässä vahva melodinen teema nousee vasta viimeisen 40 sekunnin aikana ja tästä teema edellä alettiin mennä myöhemmin ja nimeksi vakiintui AnthropologyElävänä esitettynä homma lähti tempoissa ja sooloissa välillä suorastaan lapasesta ja kova oli meininki ja tempo kun Club Kavakosissa Washington DC:ssä Anthropologya soitettiin vuonna 1953 – rummuissa nopeatempoisen bebop-rumpaloinnin mestarismies Max Roach. Puolestaan hyvin rennosti ottaa kappaleen haltuun toinen mestarirumpali Elvin Jones vuonna 1965.

  • Charlie Parker – Confirmation 
  • John Coltrane – 26-2
  • Charlie Parker – Parker’s mood 
  • Rudresh Mahanthappa – Talin is Thinking

John Coltrane kehitti oman sointukierron jolla hän uudelleenharmonisoi sävellyksistä perinteisessä jazzissa tuikitavallisen ii-V-I sointukierron. Kuuluisimmat esimerkit näistä Coltrane-vaihdoksista ovat Giant Steps ja samalta levyltä Miles Davisin Tune Uppiin perustunut Countdown, mutta Coltrane sovelsi samaa tekniikkaa myös muutamaan Parkerin sävellykseen. Parkerin Confirmationista tuli Coltranen käsittelyssä 26-2.

Saksofonisti Rudresh Mahanthappan Bird Calls on viime vuosien kehutuimpia Parkerin musiikkiin perustuvia levyjä. Mahanthappa vie kehittelyn vielä Coltranea etäämmäksi lähdemateriaalista, hänen terävät 2000-luvun jazzin henkeä huokuvat tulkintansa perustuvat välillä hyvinkin lyhyisiin Parker-lainoihin, joskus myös Parkerin sooloista. Tässä levyn helpoimmasta päästä tunnistettava esimerkki Talin is Thinking joka lähtee liikkeelle Parker’s Moodin alkufraasista.

  • Dan the Automator – Steeplechase (Sittin’ On 22’s)
  • Charles Mingus – Gunslinging Bird
  • Moondog – Bird’s Lament
  • Lennie Tristano – Requiem
  • Weather Report – Birdland

Loppuun vielä muutamia poimintoja Parkerille omistetuista biiseistä ja yksi näyte Parker remixistä Dan the Automatorilta Bird Up: The Charlie Parker Remix Project -levyltä.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *