Jazzpossun top 5 (+15) kotimaiset jazzlevyt 2022


Levyrintamalla suomalainen jazzvuosi 2022 oli melko korkealaatuinen ja melko tasalaatuinen. Kahdenkymmenen levyn valinta oli poikkeuksellisen vaikeaa ja viiden parhaan joukko ei erotu viidestätoista muusta kovin selvästi ja kärjen laittaminen järjestykseen oli kaikilta osin hankalaa ja vaati useamman kuuntelukierroksen.

Uuden suomalaisen jazzin julkaisijoista keskeisinä niminä jatkavat We Jazz, Eclipse Music ja Flame Jazz Records – kaikilta listalla useampi levy. Vuoden uusina tulokkaina levyttävinä leadereina kaksi pianistia – Juho Valjakka ja Teemu Kekkonen.

Pidemmittä puheitta asiaan:

  • Case Kämäräinen – Mystique from the North
  • Forest Chorus – Forest Chorus
  • Teemu Kekkonen – Here/There
  • Kerkko Koskinen, Linda Fredriksson & UMO Helsinki Jazz Orchestra – Agatha 2
  • Maxxxtet – Chapter 3
  • PLOP & Junnu – PLOP & Junnu
  • Jussi Reijonen – Three Seconds | Kolme Toista
  • Aki Rissanen – Trio Live
  • SAMtal – Double Exposure
  • Joona Toivanen Trio – Both Only
  • Joonas Tuuri Quartet – Dimensions
  • UMO Helsinki Jazz Orchestra – Last Dance
  • Juho Valjakka – Liminal Spaces
  • Varre Vartiainen – Almost Standards
  • Martti Vesala Soundpost Quintet – Landmarks

Katso myös top 5 (+15) ulkomaiset!

5. Eero Koivistoinen Quartet – Diversity

76-vuotiaalla Eero Koivistoisella oli tuottoisa vuosi. Lennosta Kii! omaelämäkerta kattaa paljon suomalaisen modernin jazzin kehitystä ja uusi levy Diversity on kymmenen vuotta toiminutta nykyistä kvartettia parhaimmillaan. Akustisen kvartetin kolmannella levyllä Koivistoisen suuret innoittajat Coltrane ja Monk ovat vahvasti läsnä.

4. Max Zenger Globus – Flores

Puhaltaja Max Zengerillä oli erinomainen vuosi. Uudet levyt Maxxxtetilta ja Globukselta edustavat ehkä uran tähän asti parasta tuotantoa ja erityisesti Globuksen Flores seuraa tyylikkäästi tämän ajan jazzin virtauksia – niin sävellykset kuin soittokin ovat kohdallaan.

3. Mikko Sarvanne Garden – Heräämisen valkea myrsky

Jos säveltäjä/multi-instrumentalisti Mikko Sarvanne ei tehnyt tavanomaisinta jazzmusiikkia Hip Companynsa kanssa niin vielä kauempana on hänen uuden Mikko Sarvanne Garden yhtyeensä pääosin kolmelle laulajalle, sellolle, bassolle ja lyömäsoittimille sävelletty teos Heräämisen valkea myrsky joka perustuu Erkka Filanderin runoihin.

Se on kuitenkin ehkä omaperäisintä ja yllättävintä musiikkia mitä tänä vuonna saatiin Suomessa jazzin tienoilta ja tämän top 5 tarkastelun kontekstissa kyse ei ole niinkään siitä onko se top 5 -materiaalia vaan voiko sen vielä laittaa jazzlevyjen listalle – kyllä voi.

2. OK:KO – Liesu

Kolmannen levynsä julkaissut OK:KO on jo vakuuttanut asemansa suomalaisella jazzkentällä, mutta kehitystäkin musiikissa kuuluu. OK:KOn vahvuuksia ovat mieleen painuvat, selkeät melodiat ja kyky kehittää ja kasvattaa kutakin sävellystä tulkinnan edetessä ja näitä puolia kuullaan Liesulla erinomaisesti

1. Ilmiliekki Quartet – Ilmiliekki Quartet

Kun rupesin tähän listan tekoon niin ei ollut ollenkaan etukäteen selvää että aivan vuoden alussa julkaistu Ilmiliekki Quartetin levy löytyisi sen kärjestä. Se muodostui kuitenkin selväksi valinnaksi kun kuuntelin kärkipään levyjä uudestaan – levy on kypsä ja rikas ja mikä ehkä näin levyjä arvioidessa parasta se tuntuu hyvältä kokonaisuudelta, kappaleet täydentävät toisiaan ja levy erityisesti tuntuu päättyvän lähes täydellisesti Verneri Pohjolan puhaltaessa Tuomo Prättälän sävellyksen Kaleidoscopesque melodian viimeisiä kertoja levyn kadotessa hämärään. Ai jai!


Leave a Reply