April Jazz 2024: Orchestra Nazionale Della Luna, James Brandon Lewis Quartet


(Photo: Haappix)

Jos alkuviikon Louhisalin jazzilloissa oli ollut varsin hiljaista niin perjantai-illassa oli jo enemmän festivaalikuhinaa ja Cafe Mollin myyntipisteellekin muodostui jonoja. Perjantaihinkin oli ladattu mainiota ohjelmistoa – oli niin mielenkiintoista suomalaiskulmaa kuin tämän hetken maailman jazzhuippuja.

Orchestra Nazionale Della Luna

Photo: Olli Leino

Torstain Louhisalin illan avasi Kari Ikosen ja Manuel Hermian johtaman Orchestra Nazionale Della Lunan levynjulkkarikonsertti johon kuun kansallisorkesterin uudet levyt eivät tietenkään vielä ehtineet, levy kuitenkin kolmen viikon päästä jo tulossa.

Kuussa saksofonikvartetitkin ovat hieman omanlaisia, tämän bändin musiikki on viehättävän omaperäistä ja musiikillisia ideoita haetaan monista suunnista. Ikoselle ONDL tarjoaa oivan areenan esitellä hienostunutta Moogin soittoaan ja nyt myös Maqiano -virityskojeen tuomia mahdollisuuksia akustisen pianon maailmassa.

Monipuolinen setti tarjoili tunnelmia eteerisistä äänimaisemista free-henkisiin purkauksiin.

  • Manuel Hermia, saksofonit, huilu, & bansouri
  • Kari Ikonen, piano & moog
  • Sebastien Boisseau, kontrabasso
  • Teun Verbruggen, rummut

James Brandon Lewis Quartet

Saksofonisti James Brandon Lewis on noussut viime vuosina amerikkalaisten jazzkriitikoiden uudeksi kestosuosikiksi. April Jazzeille saapui Lewisin kvartetti joka julkaisi alkuvuodesta uuden levyn Transfiguration.

Settiä kuunnellessa sain ajatuksen, että Lewisin vetovoimassa tärkeä tekijä on se miten hän onnistuu yhdistämään ja heijastelemaan jazztenorisaksofonin erilaisia piirteitä vuosikymmenten ajalta. Tämän kvartetin musiikki on pääpiirteiltään Coltrane-henkistä tummaa paahtoa jota Lewis johtaa saarnamiehen elkein, mutta tästä poiketaan paikoin juurevampaan ja pelkistetympään gospel tai blues tunnelmaan tai hieman modernimpaan r&b -rytmiikkaan kuitenkin niin että bändin perusssoundi pysyy yhtenäisenä. Perinteiset jazzstandarditkin saatiin mukaan pienessä segmentissä jossa Lewsi soitteli lyhyitä pätkiä

Lewis oli livenä vaikuttava soittaja, jälleen yksi keikka tämän vuoden April Jazzeilla jossa livetulkinta sai materiaalin hehkumaan levytystä merkittävästi paremmin. Lewisin vahvan saksofonismin lisäksi myös basisti Brad Jonesin ja rumpali Chad Taylorin komppi tuntui läheltä nähtynä paljon jykevämmältä.

Tärkeä roolinsa kvartetissa on myös kuubalaispianisti Aruán Ortizilla joka paitsi nousi toiseksi avainsolistiksi ja tarjosi intensiivisellä pianismillaan paikoin mainiota vauhtia ja vaaran tuntua niin laajensi myös palettia Cry Baby wah-pedaalilla ryyditetyllä Rhodes-sähköpianolla

Bändi oli livenä erittäin vaikuttava – tämän April Jazzin paras setti tähän mennessä mielestäni. Jos Lewisin runsaassa diskografiassa Red Lily -kvintetti on tehnyt hänen parhaat levynsä niin ehkä tämä bändi ainakin Louhisalin keikan perusteella voi kuitenkin olla livebändinä hänen ykkösnyrkkinsä.

  • James Brandon Lewis, saksofoni
  • Aruán Ortiz, piano
  • Brad Jones, basso
  • Chad Taylor, rummut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *