Vuosi 2020 oli esiintyville taiteilijoille äärimmäisen haastava, mutta jazzlevyjen osalta tarjonta oli runsasta ja myös suomalaisista levyistä oli helppo löytää 20 suosituksen arvoista ja monta mielenkiintoista levyä jäi vielä ulkopuolellekin
Suomessa julkaistiin jazzia laajalla tyylien kirjolla – “akateemisella” bop-jazzilla oli harvinaisen vahva vuosi Jussi Lehtosen, Riitta Paakin ja Markus Niittysen vahvojen julkaisujen vetämänä (Niittysen Flashbacks ei esiinny listalla koska EP:nä se rajautui ulkopuolelle), mutta vuoteen mahtui myös vahvaa freetä, hyviä big band levyjä ja kaikenlaista muutakin.
15 muuta huomionarvoista levyä
- Aaltonen/Kullhammar/Heikinheimo/Meaas Svendsen – The Father, The Sons & The Junnu
- Aili Ikonen – Suru ei oo suora viiva
- AINON – Drought
- Dalindèo – Follow the Dark Money
- Gourmet – New Habitat
- JAF Trio – JAF Trio
- Kari Ikonen – Impressions, Improvisations & Compositions
- Mikko Pettinen Why Not – Two Suites for the Change
- Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri – Hypnosis
- Riitta Paakki Quartet – Piste
- Sointi Jazz Orchestra – Kolibri
- Superposition – Superposition
- Talambo – Delusions of Grandeur
- UMO Helsinki Jazz Orchestra – Music of Haarla, Heinilä, Kasurinen & Rönkä
- Ville herrala – Pu:
5. Jussi Lehtonen Quartet – Connection
(Eclipse Music)
Jussi Lehtosen nykyinen kvartetti toimii hyvin ja Sibelius-Akatemia – Koko Jazz Club -akselilla kukoistavan modernin bopin saralla Connection on poikkeuksellisen hyvä levy, joskin tämän tyyppinen jazz lienee kuitenkin parasta livenä koettuna. Hyvää soittoa, hyvät soundit – mitä sitä muuta tarvii.
4. Timo Lassy – Big Brass (Live at Savoy Theatre Helsinki)
(Membran/Must Have Jazz)
Keikkojen, kiertueiden ja levyjen kokonaisuudessa Timo Lassyn “reflektioperiodi” useamman vuoden yhteistyöprojekteja samalla levylle keränneen Movesin ja Timo Lassy Bandin 10-vuotisjuhlakiertueen ja saman aikakauden kattava paketti Ricky-Tick Big Band Brassin kanssa tehtyjä tulkintoja isolla vaskisektiolla on jo alkanut toistaakin itseään, mutta Savoyssa livenä taltioitu Big Brass tuntuu kuitenkin erinomaiselta julkaisulta. Se toimii kappaleiden osalta Timo Lassy Bandin aikakauden retrospektinä, Valtteri Laurell Pöyhösen sovitukset tuovat siihen jotain uutta ja paikoin on onnistuttu taltioimaan levylle live-tilanteen taikaakin.
3. Antti Lötjönen Quintet East – Antti Lötjönen Quintet East
(We Jazz)
Basisti Antti Lötjösen ensimmäinen levy leaderina paljastaa musiikillisen persoonallisuuden joka on etäämpänä valtavirrasta Charlie Haden/Don Cherry/Ornette Coleman -suunnassa mitä Lötjösen muusta, laajasta diskografiasta olisi voinut kuvitella. Suomalaisen jazzin 2000-luvun luottohahmo lukemattomien kokoonpanojen kompissa ei ole pelännyt persoonallisuuden näyttämistä omalla levyllään.
2. Hot Heros feat. Iro Haarla – Vodjanoi
(Karkia Mistika)
Pianisti Iro Haarla rauhoittaa Hot Heros -trioa ja vaikka Hot Herosin jäsenet ovat säveltäneet yhtä lukuunottamatta kaikki raidat on tämä kohtaaminen lähellä Haarlan omaa musiikillista maailmaa – onnistunut synteesi. Se on osoittautunut myös levyksi joka syvenee kun sitä enemmän kuuntelee.
1. Verneri Pohjola – The Dead Don’t Dream
(Edition Records)
Kuten totesin Verneri Pohjolan The Dead Don’t Dreamista sen ilmestyessä, sen heikkous verrattuna edelliseen kvartettilevy Bullhorniin ettei se enää tunnu suurelta loikalta eteenpäin Pohjolan uralla ja ilmaisussa. Kvartetin miehitys on muuttunut edellisestä, mutta henki on pitkälti sama – Bullhorn oli 2010-luvun suomalaista jazzia parhaimmillaan eikä The Dead Don’t Dream ole Pekkaa pahempi (huom. nokkela viittaus yhteen välissä ilmestyneeseen levyyn).
Näiden listojen tekemisessä oli paljon valintoja, The Dead Don’t Dreamin valinta omaksi suosikikseni vuoden suomalaisista jazzlevyistä oli näistä helpoimmasta päästä.
Kappalevalintojani tämän vuoden hienosta tarjonnasta, niin kotimaisesta kuin ulkomaisesta voit kuunnella oheiselta soittolistalta – kahden Spotifystä puuttuvan levyn tilalla maistiaiset kahdelta hienolta EP:ltä, ulkomailta Maishan Open the Gates ja Suomesta Markus Niittynen Bandin Flashbacks: