Keskiviikon We Jazzin tapahtumapaikkana oli entisen Kluuvin GLO hotellin paikalle keväällä tullut Hobo Hotel joka markkinoi itseään paitsi hotellina niin myös tapahtumapaikkana toisen kerroksen monilla tapahtumatiloilla joista We Jazzin käyttöön oli otettu parhaiten tällaiseen konserttikäyttöön sopiva noin 150 ihmistä vetävä “The Venue”. Tila oli baaritiskin palveluineen toimiva, joskin konsertikäytössä sen tunnelma oli enemmän “iso huone” kuin erityisesti esiintymiseen suunniteltu klubi tai teatterisali.
Joakim Berghäll & Adele Sauros – Poems for Peace
Joakim Berghällin ja Adele Sauroksen Poems for Peace julkaistiin levynä alkuvuodesta ja esitettiin livenä kesällä Viapori Jazzeilla.
Teos syntyi Berghällin improvisoitua musiikkia lukemiensa eri kriisialueilla elävien runoilijoiden runoa ja muokaten tästä materiaalista kuusi sävellystä. Duolla on kaksi erilaista äänimaailmaa, toiselle oman värinsä tuo Berghällin sello joka efektien kautta tuo mukaan myös elektroakustisen vivahteen ja toinen on sitten puhtaan akustisempi saksofoniduo jossa Berghäll vaihtaa baritonisaksofoniin.
Molempien äänimaailma on aihepiiriin verrattuna varsin levollinen, mutta myös murheellinen. Sodan aspekteista pinnassa tuntuu olevan myötätunto inhimillistä kärsimystä kohtaan. Aikamme kriisialueet kuuluvat musiikissa lähi-idän musiikkiperinteen läsnäolona.
- Joakim Berghäll – sello, baritonisaksofoni
- Adele Sauros – saksofonit
Olli Ahvenlahti New Quintet
Pianisti/säveltäjä Olli Ahvenlahden toinen “comeback”-levy Mirror Mirror We Jazz labelille vie tyylillisesti takaisin 70-luvulle – tavallaan jatketaan eteenpäin Love Records julkaisujen Bandstand ja The Poet viitoittamalla tiellä.
Jonkunlaista eteenpäinjatkamisen henkeä musiikissa on ja pitää pitkän uran ja iän uudessa materiaalissa kuuluakin.
New Quintetin muusikkovalinnat ovat mainioita ja pääsevät livenä paremmin oikeuksiinsa kuin levyllä. Puhaltajina toimii kaksi erinomaista solistia – Jukka Eskolan trumpetti ja flyygelitorvi soivat komeasti ja monipuolisesti ja saksofonisti Joonatan Rautio on omassa post-breckeriläisessä tyylissään Suomessa ylittämätön taitaja ja tällaiseen 70-luvun puolenvälin fuusioon Raution oma tyyli sopii mainiosti. Sooloiloittelu erityisesti nosti live-elämyksen levyä paremmaksi.
Myös rumpali Jaska Lukkarinen on erityisen mainio solisti jonka vahvat soolot nousevat kohokohdiksi jopa big band -konteksteissa ja näitä komeita sooloja saatiin Hobo Hotelin illassa miellyttävästi kuulla useampia.
Basisti Ville Herrala on tässä projektissa sähköbasson varressa. Herrala on jazzhommissa yleensä nähty kontrabasson varressa, mutta hyvin onnistuu funkahtava bassokitaran pomputtelukin.
Vajaa 44 minuuttinen levy venyi puolentoistatunnin setiksi – kaikki levyn biisit taidettiin kuulla. Olisi voinut keskiviikkoiltaan tästä tiivistääkin, mutta koska sooloiloittelu oli live-esityksen parasta antia niin eipä tuosta voi liikaa valittaakaan.
- Olli Ahvenlahti – sähköpiano
- Jukka Eskola – trumpetti, flyygelitorvi
- Joonatan Rautio – tenorisaksofoni
- Ville Herrala – basso
- Jaska Lukkarinen – rummut