April Jazz 2019: Aapo Heinonen Quintet, Mathias Eick Quintet


April Jazzit käynnistyivät Espoon Tapiolassa nyt 33. kertaa pääosin viime vuosilta tutuin askelmerkein. Tapahtumapaikkana toimii suurimmaksi osaksi Espoon Kulttuurikeskus, mutta muina päivinä joitakin keikkoja on myös Leppävaarassa Sellosalissa. Yksittäisiä keikkoja festivaalin puitteissa järjestetään myös Helsingissä G Livelabissa, Nuuksiossa Luontokeskus Haltiassa, Tapiolan kirkossa ja modernin taiteen museo EMMAssa.

Ensimmäisenä iltana suuntasin Kulttuurikeskuksen Café Louheen – kyseessä siis Louhisali, osittain tasaisella lattialla, pöydillä ja baaritiskillä jazzklubimaiseksi tilaksi muokattuna – jossa luvassa oli pohjoismaista kuulautta norjalaistrumpetisti Mathias Eickin tarjoilemana ja Aapo Heinosen kvintetin rytmistä ja melodista iloittelua.

Aapo Heinonen Quintet

Aapo Heinosen kvintetin setissä oli soittamisen riemua

Pianisti-säveltäjä Aapo Heinonen on kvintetteineen toteuttanut musiikillista näkemystään määrätietoisen oloisesti jo noin vuosikymmenen. Ensimmäinen levy ilmestyi jo 2010, viime vuonna saatiin kolmas – bändin henkilöstö on vaihtunut mutta tyyli on pysynyt pääpiirteittäin ennallaan. Heinosen vahvuuksia ovat tarttuvat, riemukkaat melodiat ja täsmällisesti toteutettu rytminen iloittelu joka tuntuu aina vaivattomalta. 80- ja 90-luvun hiotun pop-jazzin ja kepeämmän fuusion jalanjäljillä liikutaan mutta varsin ajattomin soundein.

Kun muistelin etukäteen menneiden vuosien April Jazzeja ja tämän oman kotiseutuni suuren jazz- ja kulttuuritapahtuman muistoja ja menneitä henkiä niin Trio Töykeät ja Lenni-Kalle Taipale trio tulivat väistämättä mieleen bändeinä joita tähän festivaaliin yhdistän ja näistä lähtökohdista Heinosen kvintetti tuntui juurikin Tapiolaan sopivalta buukkaukselta – jotain samaa henkeä tässä musiikissa nimittäin on.

Bändin kokoonpano oli sama kuin viime vuoden kiertuekokoonpano – saksofoneissa UMOsta monille tuttu Jouni Järvelä levyllä soittanutta Teemu Takasta paikkaamassa, kitarassa Héctor Lepe, bassossa Vesa Ojaniemi ja rummuissa Tomi Saikkonen. Setissä kuultiin uusimman levyn materiaalia.

Bändi on oiva kokoonpano soittamaan Heinosen musiikkia. Ojaniemellä ja Saikkosella on otteissaan sopivaa napakkuutta joka saa jalan vipattamaan ja Järvelän soitossa on juuri tällaiseen musiikkiin sopivaa soundia – puhallintyöskentely oli Heinosen omien soolojen lisäksi ehkä setin vahvinta antia levyyn verrattuna. Lepen kitarointi jäi sen sijaan tällä kertaa hieman vaisuksi, erityisesti kun setin päättäneeseen Tara biisiin Heinonen, Ojaniemi ja Saikkonen lähtivät täydellä kaasulla niin kitarasoundi hukkui muuhun kovaan meininkiin – mutta ei se mitään kun meininki oli niin kova ja nousi se kitarakin sieltä taas pinnalle.

Pirteä avaus näille festivaaleille ja hyvä buukkaus ensitahtien esittäjäksi.

  • Aapo Heinonen, piano, sävellykset
  • Jouni Järvelä, saksofonit
  • Héctor Lepe, kitara
  • Vesa Ojaniemi, basso
  • Tomi Saikkonen, rummut

 

Mathias Eick Quintet

Mathias Eickin kvintetti toi Tapiolaan tuulahduksen Norjasta

Café Louhen illan kruunasi Mathias Eickin kvintetti Norjasta. Lyyrisen trumpetinsoiton taitajan ECM:lle levyttänyt kokoonpano voisi sinänsä löytyä jazz-stereotyyppien sanakirjasta “norjalaisen vuonojazzin” -kohdalta malliesimerkkinä – kuulasta pohjoista viileyttä ja selkeälinjaista melodiikkaa ja kansanmusiikkivaikutteitakin, mutta eipä tuota voi huonona asiana pitää, sen verran hieno ja tyylipuhdas esitys nimittäin kuultiin.

Bändin eri elementit olivat ihailtavan hienosti tasapainossa. Håkon Aasen folk-henkinen viulu soi kauniisti, Erlend Slettevolin piano oli tyylikkäästi taustalla, Audun Erlienin sähköbasson soitto oli vakuuttavaa – muuten akustiseen soundiin Erlien istui yllättävän hyvin ja erityisen suuren vaikutuksen teki Torstein Lofthusin rumputyöskentely jossa riitti dynamiikkaa ja nyansseja. Tutustuin Lofthusiin ensimmäisen kerran proge-jazz bändi Elephant9’n rumpalina ja nyt varsin erilaisissa tunnelmissa ei olisi tietämättä kuvitellut samaksi rumpaliksi.

Dynamiikka oli muutenkin setin hienointa antia – muutamaan kertaan nimittäin sooloissa tunnelma kasvoi pakahduttavaksi ja bändin kyky kasvattaa materiaalia levytetyistä versioista merkittävästi livenä teki setistä varmasti pitkään vielä mieleen jäävän.

  • Mathias Eick, trumpetti, laulu
  • Håkon Aase, viulu
  • Erlend Slettevol, piano
  • Audun Erlien, basso
  • Torstein Lofthus, rummut
Jamitunnelmissa Manuel Dunkel, Eerik Siikasaari, Café Louhen keikan spiikannut Gunu Karjalainen, Tuukka Dunkel ja Héctor Lepe

Tuttuun tapaan joka ilta Original Sokos Hotel Tapiola Gardenissa jammaillaan ja nyt tunnelma oli jo ensímmäisenä iltana korkealla saksofonisti Manuel Dunkelin johdolla ja ulkomaisiakin vieraita nähtiin jo lavalla – pianon ääressä vierailivat ainakin EBB:n vierailevana tähtenä konsertoiva Kathrine Windfeld Tanskasta ja Marius Nesetin bändissä soittava Phronesiksestakin tuttu Ivo Neame.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *