Torstaina Savoy JAZZFestin hieno kansainvälinen ohjelmisto Savoy-teatterissa polkaistiin käyntiin ARTEMIS -yhtyeen keikalla. Pianisti Renee Rosnesin johtaman ARTEMIKSEN piti esiintyä Savoyssa jo muutama vuosi sitten Blue Notella julkaistun levynsä jälkeen, mutta kiitos pandemian vierailua saatiin odottaa tähän saakka. Ehkä tätä viivästystä saadaan kiittää tämän vuoden JAZZFestin pitemmästä kestosta ja normaalia rikkaamasta kansainvälisestä tarjonnasta.
Kuuden naisen voimin kiertueella toimiva ARTEMIS (levyllä vahvistuksena muutamalla raidalla vielä laulajatähti Cécile McLorin Salvant jota kuullaan kesällä Porissa) on poikkeuksellinen kokoonpano erityisesti vieläkin jazzkuvioissa harvinaisen sukupuolijakaumansa vuoksi, mutta sen jäsenillä on ansioita omilla saroillaankin. Erityisesti klarinetisti Anat Cohen on ollut jazzissa harvinaiseksi käyneen instrumenttinsa aivan suvereeni ykkönen DownBeat-lehden vuosittaisissa kriitikko ja lukijaäänestyksissä. Rumpali Allison Miller on myös merkillepantava nimi yhtyejohtajana – tästä todistuksena vaikkapa Jazzpossun vuoden 2019 top 5 noteeraus Millerin viimeisimmälle leaderilevytykselle Glitter Wolf. Kiertuekokoopanossa Helsingissä soittivat heidän lisäkseen saksofonisti Nicole Glover, basisti Noriko Ueda ja brittitrumpetisti Alexandra Ridout muuten tällä Euroopan kiertueella ja levyllä soittaneen Ingrid Jensenin tilalla.
Jos tämä naispitoisuus tuntuu erityisesti Yhdysvalloista tulevalle jazzkokoonpanolle valitettavasti vieläkin jopa radikaalilta niin musiikillisesti keikan anti oli ehkä yllättävänkin perus bop-jazzahtelua, minkä ei kyllä oikeastaan pitäisi olla yllätys taiteellisen johtaja Rosnesin lähtökohdista ja omissa nimissä julkaistuista levyistä. Levyn lauletut biisit ja muutama pop-versiointi tekivät siitä aika eri henkisen paketin, mutta ehkä tämä muutos oli vain hyvästä. Tämän vuoden JAZZFestin ohjelmistosta erityisesti nousi minulle mielenkiintoisimmaksi teemaksi laadukkaan amerikkalaisen perinteessä kiinni olevan jazzin esittely jonka pilarit ohjelmistossa ovat ARTEMIS, lauantain Vijay Iyer ja sunnuntain Christian McBriden Inside Straight ja tällä esityksellä ARTEMIS edusti tätä osastoa oivasti.
Kaksisettisessä kuultiin jäsenten omia sävellyksiä ja jazzstandardeja – mukana oli ainakin muutama Wayne Shorterin sävellys ja taisi olla ainakin Monkkia myös. Jos kokonaisuus oli johtaja Rosnesin kuuloinen niin muut soittajatkin saivat tuotua omaa persoonallisuuttaan esille sooloissaan – erityisesti klarinetisti Cohenin melodinen ja lyyrinen klarinetti toi tavanomaisesti poikkeavaa väriä bopahteluun ja Millerin räiskähtelevä persoonallisuus pääsi esille rumpusoolo-osuuksien kautta. Myös Gloverin muutamat soolot onnistuivat hyvin – erityisen hyvältä kuulosti balladihenkisempi soitto.
Torstain keikassa huonoin puoli oli yleisön suhteellisen vähäinen määrä – ARTEMIS edusti modernia jazzia sillä korkealla tasolla jota voi olettaa kuulevansa New Yorkin huippuklubeilla ja nyt kun elävän musiikin osalta alkuvuosi oli täysin kuollut niin olisi suonut tasokkaan vieraan kiinnostavan enemmänkin.
Savoy JAZZFest jatkuu sunnuntaihin asti. Tänään perjantaina norjalaislaulaja Rebekka Bakken tulkitsee Tom Waitsia UMO Helsinki Jazz Orchestran kanssa ja rumpalisuuruus Manu Katché tuo festareille fuusiosävyjä Scope-kokoonpanonsa kanssa.
- Renee Rosnes – piano
- Anat Cohen – klarinetti
- Alexandra Ridout – trumpetti
- Nicole Glover – tenorisaksofoni
- Noriko Ueda – basso
- Allison Miller – rummut
ARTEMIS Savoy JAZZFesteillä Savoy-teatterissa 3.3.2022