April Jazz 2022: PJK Big Band & Pepe Ahlqvist, UMO Helsinki Jazz Orchestra


April Jazzin ohjelmistossa on tänä vuonna muutaman niukemman poikkeusvuoden jälkeen jopa tilkkutäkkimäistä “ai täällä on jotain tämmöistäkin”-henkistä runsautta. Festivaalin alkutaipaleen kiintopisteet ovat nyt jo päättyneet Silentopia tanssiteatteriproduktion viisi näytöstä Espoon Kaupunginteatterilla, lähinnä Leppävaaran Sellosalissa perjantaista sunnuntaihin käynnissä oleva big band -kokonaisuus johon yhdistyy Espoo Big Bandin isännöimä Big Band Boost -leiri nuorten muusikoiden orkestereille –  yhteensä yleisökonserteissa kuullaan tällä viikolla kahdeksaa eri big bandia – ja yhteistyö modernin taiteen museo EMMAn kanssa johon kuuluu Urban Espoo -virtuaalilavan keskuteluja ja Anni Elifin ja Seppo Kantosen keikka EMMAssa lauantaina. Niin ja ensi viikolla sitten perinteisempi April Jazz setti Tapiolan kulttuurikeskuksessa keskiviikosta lauantaihin.

PJK Big Band & Pepe Ahlqvist

Big Band -kokonaisuuden avasi Pop & Jazz Konservatorion nuorten muusikoiden PJK Big Band joka sai solistikseen suomalaisen bluesin pitkän linjan tekijä Pepe Ahlqvistin joka teki silloisen Oulunkylä Big Bandin kanssa 30 vuotta sitten konservatorion 20 vuotisjuhlien kunniaksi levytyksen – tänä vuonna siis Pop & Jazz Konservatoriolla on käynnissä 50. juhlavuosi.

PJK Big Band soitti alkuun muutaman menevän instrumentaalinumeron ja sitten Ahlqvist liittyi seuraan. Soitto oli selvästi vielä tasolla mitä ehkä nuorilta opiskelijoilta voisi odottaa, mutta kyllähän homma sinänsä toimi. Kokeneemman solistin tuoma varmuus oli kuitenkin vielä paikallaan Ahlqvistin kitaran taustalla ehkä big bandin soittokin tuntui saavan hieman lisää itsevarmuutta.

Uuden nuoren sukupolven musiikintekemistä on aina ilo seurata ja tällainen suuren festivaalin “oppimiskokemus” jää varmasti mieleen muistona paitsi soittajille niin miksei yleisöllekin jos näihin muusikoihin tulevina vuosina jazzlavoilla uudestaan törmää.

  • Pepe Ahlqvist – laulu, kitara
  • PJK Big Band joht. Markku Renko 

  • Saksofonit
    Huhtala Vilho, Sievers Alvar, Sandren Erik, Hakula Iivo, Lalowski Oskar, Palin William

  • Trumpetit
    Meurman Ilkka, Nurminen Ilmari, Nylund Artturi, Koski-Järvinen Vilho, Lehtomäki Akseli, Mattson Aaro, Sinnemäki Raimo

  • Pasuunat
    Heikkilä Samuel, Paablo Oliver, Paunonen Siiri, Sandren Viktor

  • Rytmisektio
    Vilppu Lokki, Tuomas Kojo, rummut
    Aaro Lepistö, basso
    Urmass Juss, kitara
    Linn Sievers, piano

UMO Helsinki Jazz Orchestra

UMO Helsinki Jazz Orchestran uuden levyn Last Dance julkaisusta tuntuu olevan jo vaikka kuinka kauan ja onhan kieltämättä maailmalla ehtinyt paljon tapahtua tammikuun lopun jälkeen jolloin tämä levy julkaistiin. Nyt on kuitenkin julkaisukonserttien vuoro ja osa levyn materiaalista sai ensiesityksensä – julkkarikeikkoja tarjolla iltapäiväkeikkoina ensi viikolla myös 26.4. Vuotalolla ja 27.4. Malmitalolla.

Levyllä UMO soittaa nykyisen taiteellisen johtajansa Ed Partykan sävellyksiä ja sovituksia. Levyn parasta antia oli runsas erilaisten puhaltimien käyttö, saksofonistit soittavat usein klarinetteja ja huiluja, pasuunasektion riveistä kuullaan myös tuubaa ja käyrätorvea ja trumpetistit soittavat usein flyygelitorvia. Tämän puolen myös Partyka noteerasi välispiikeissään ja sanoi tämän olevan laajempi trendi tässä ajassa ja jo 50-luvulla Gil Evansin kaltaisten säveltäjien ja sovittajien klassisen musiikin äänimaailmojen suuntaan kurottavan tyylin uusi tuleminen. Tässä merkittävin suunnannäyttäjä lienee viime vuosikymmenten big band -kulttuurin ehkä kiistatonkin ykkösnimi Maria Schneider jonka tyylin vaikutuksia on saatu vahvasti Suomen big band -kentälläkin kuulla jo ennen Partykan kautta UMOssa Sointi Jazz Orchestran taiteellisen johtajan, Rasmus Soinin sävellyksissä.

Nämä äänimaailmat toimivat erinomaisesti Sellosalissa. Erityisesti matalat puhaltimet joita mainitun tuuban lisäksi edustivat myös mm. Max Zengerin soittamat kontrabassoklarinetti ja bassosaksofoni aiheuttivat väristyksiä selkäpiissä elävänä koettuna. Niin levyllä kuin livenä Partykan sävellykset ja sovitukset tarjoavat mitä erinomaisimpia esimerkkejä siitä mihin erilaisiin ääniin ja tunnelmiin taitava jazzorkesterin puhallinsektio pystyy.

Musiikin henkeen sopii, että soolot ovat vähemmän revittelyä ja enemmän lyyristä maalailua ja tässä illan solistit onnistuivat erinomaisesti saaden soolot soimaan sovitusten hengessä. Erityisesti mieleen jäivät Mikko Mäkisen kaunis klarinetinsoitto Eliane Eliaksen Para Nadassa jonka Partyka oli erityisesti sovittanut Mäkisen klarinetinsoitto mielessään, saksalaisvierailija Katharina Brienin soolo Kenny Kirklandin Diendassa ja Manuel Dunkelin soolohetki hänen 50v juhlakonsertissaan esitetyssä My Heart Saysissa.

Mahtui mukaan hieman revittelyä ja solistin haastavaa dynamiikkaakin. Do as I say (not as I do) päättyi todella vahvaan koko orkesterin volyymin nostoon jota vastaan toinen saksofonisektion saksalaisvierailija Florian Trübsbach sai panna parastaan ja silti villi puhallus jäi muulle pauhulle täpärästi kakkoseksi. Huikea huipennushan siitä silti tuli!

  • UMO Helsinki Jazz Orchestra joht. Ed Partyka
  • Saksofonit
    Florian Trübsbach, Katharina Brien, Manuel Dunkel, Mikko Mäkinen, Max Zenger

  • Trumpetit
    Teemu Mattsson, Timo Paasonen, Mikko Pettinen, Tero Saarti, Martti Vesala

  • Pasuunat
    Kasperi Sarikoski, Pekka Laukkanen, Mikko Mustonen, Heikki Tuhkanen, Tatu-Pekka Paukkunen

  • Rytmisektio
    Juho Valjakka, piano
    Filemon von Numers, basso
    Markus Ketola, rummut


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *