We Jazz 2023 – Tiistai


Tiistain We Jazz 2023 ohjelmisto koostui maanantain tapaan yhdestä Jonah Parzen-Johnssonin kotikonsertista ja kahden bändin iltakeikasta. Itse tiistainakin suuntasin vain kahden bändin tapahtumaan, nyt vuorossa oli ambient-henkinen ilta lokakuun lopussa avautuneen uuden Kaisaniemen puiston kyljessä sijaitsevan Radisson Red -hotellin tiloissa.

Laihonen & Salmi

Kosketinsoittaja Pasi Salmi (mm. Magyar Posse, Eleanoora Rosenholm) ja lyömäsoittaja Simo Laihonen julkaisivat äskettäin mainion Rauhan ja nautinnon puutarhassa -levyn ja samoista meditatiivis-ambienteista lähtökohdista duo lähti We Jazzin keikalle, mutta kuten Laihonen loppuspiikissä totesi niin lähtökohdista löytyy aina jotain uutta ja kokemus olikin levyn kaltainen, mutta kuitenkin erilainen.

Niin levy että keikkakin huokuvat hyvää tyylitajua, setin kaari oli selkeä lähtien luonnonäänistä ja Laihosen huilusta hiljaisesti rakentumaan kohoton crescendoon myöhemmin Laihosen päästessä vauhtiin rumpusetin takana ja lopuksi rauhoituttiin jälleen huiluun palaten. Miellyttäviin äänimaisemiin saatiin näin tehokkaasti setin mittaista dynamiikkaa. Niin ambientissa kuin vapaassa improvisoinnissakin on hienoa jos livesettiin saadaan luotua selkeä kaari kohokohtineen ja loppuineen. Näin tapahtui Laihosen ja Salmen setissä.

  • Pasi Salmi – koskettimet, ohjelmointi “ja muu”
  • Simo Laihonen – huilu, rummut

Kiri Ra!

Radisson REDistä aukeaa hienot näkymät Kaisaniemen puistoon

Suomenruotsalaisen modernistirunoilija Gunnar Björlingin vuonna 1930 julkaistusta runokokoelmasta nimensä ottanut Lau Naun, Linda Fredrikssonin ja Matti Byen muodostama suomalais-ruotsalainen trio Kiri Ra! ei taida esiintyä livenä kovin usein, joten We Jazz tarjosi hienon mahdollisuuden kuulla tätä omilla tahoillaan ansioituneiden muusikoiden muodostamaa trioa jonka tähän mennessä ainoa vuonna 2021 julkaistu levy syntyi 2016 studioimprovisaatioista.

Kiri Ra!n setti yhdisti koneääniä orgaanisiin. Kokonaiskuva oli Laihosta ja Salmea hillitympi, pieniäkin ääniä jäätiin makustelemaan. Vahva orgaanisten äänen kirjo syntyi Fredrikssonin puhaltimista, mutta Lau Naukin tuotti ääniä sähköisesti ja erilaisin soittimin.

Pohdin äskettäin edesmenneen syntetisaattorivelho Esa Kotilaisen muistelun yhteydessä, että vaikka moni on kokenut syntetisaattorien ja elektroniikan tulon musiikkiin inhimillisen elementin katoamisena ja musiikin muuttumisena hengettömäksi, mutta käytäntö on näyttänyt että elektroniikkaa runsaasti käyttävät artistit ovat usein enemmän tutkimusmatkailijoita ja erilaisten mahdollisuuksien makustelijoita kuin konemaisia ohjelmoijia ja kaiken etukäteen suunnittelijoita. Tätä edusti Kiri Ra!kin jonka herkkä musiikki tuntui pystyvän liikkumaan hetkessä lähes mihin suuntaan hyvänsä parametriensa puitteissa. Fredrikssonin bassoklarinetti ja saksofonipyrähdykset erityisesti ilahduttivat.

  • Lau Nau – syntetisaattorit, elektroniikka, muut soittimet
  • Linda Fredriksson – bassoklarinetti, alttosaksofoni
  • Matti Bye – kosketinsoittimet

Laihonen & Salmi ja Kiri Ra! We Jazz 2023 tapahtumassa Helsingin Radisson REDissä


Leave a Reply