Savoy JAZZFest 2024: Shai Maestro & Michael Mayo, Kenny Garrett


Shai Maestro & Michael Mayo

Tämän vuoden Savoy JAZZFestin positiivisin yllätys saatiin lauantain alkuillassa kun lavalle nousivat pianisti Shai Maestro ja laulaja Michael Mayo. Duolla ei ole julkaistuja levytyksiä ja ajattelin mennä keikalle yllättymään mitä mahtaisi olla luvassa ja jätin duon julkaisemat YouTube -videot katsomatta.

Mayon laulua olen aiemmin kuullut modernissa R&B hengessä ja Maestro on puolestaan suhteellisen vähäeleinen ECM:llä levyjä julkaissut pianisti. Ennakko-odotukset olivatkin että musiikki voisi sisältää elementtejä laidasta laitaan ja hieman päälle tunnin kestänyt setti sisälsikin vähän kaikkea mitä odotin ja enemmänkin.

Saatiin useampi hieno jazzstandarditulkinta joissa Mayon laaja ääniala pääsi oikeuksiinsa, vielä luovempaa jazzilmaisua saatiin sanattoman laulun ja scattailyn keinoin vähän Chick Corea/Bobby McFerrin hengessä ja elektroniikan vahvistamana saatiin sitä R&B pop-soundiakin – tosin jazztörölle musiikki muuttui vähemmän kiinnostavaksi kun lähestyttiin poppissektoria.

Keikan alkuun saatiin vielä jotain upeaa jota en osannut odottaa – tulkinta singer-songwriter Gabriel Kahanen koskettavasta biisistä Model Trains ja sen teemoja sanoituksissaan peilannut Maestron sävellys Strange Mafic oliavt koskettavia vähän melankolisimman Sufjan Stevensin mieleen tuoneita tulkintoja.

Upea monipuolinen kokonaisuus.

  • Michael Mayo – laulu, elektroniikka
  • Shai Maestro – piano, elektroniikka

Kenny Garrett and Sounds from the Ancestors

Photo: Minna Hatinen

Jazzin kultaisimpien kausien suurimpien legendojen siirryttyä ajasta ikuisuuteen on yhdeksi uudeksi legendakategoriaksi noussut tyypit jotka soittivat joskus Miles Davisin bändissä. Saksofonisti Kenny Garrett kuuluu tähän osastoon josta puhuttaessa usein pitkä ura leaderina uhkaa jäädä muutamia vuosia kestäneen Miles-yhteistyön varjoon.

Garrettin oma musiikki on enemmän Coltrane-vaikutteista, mutta paljon muutakin jazzin ja rytmimusiikin kuvastoa Garrettin levyillä kuullaan. Uusin levy Sounds from the Ancestors on ottanut vaikutteita Detroitin musiikillisesta perinteestä ja meno on rytmikästä ja afroamerikkalaisen musiikin kuvastoa kuullaan afrikkalaisista rytmeistä Roy Hargrovelle omistetun biisin hiphop-henkiseen moderniin biittiin.

Garrett tunnetaan yleisön vahvasti mukaan ottavana live-esiintyjänä ja tälle osastolle esi-isien äänimateriaalia tarjoaa oivat puitteet – levyn parasta antia on nimittäin se, että siltä löytyy poikkeuksellisen paljon korvaan tarttuvia ja mieleenjääviä “hittibiisejä”, keikan matsku kuulosti pitemmän ajanjakson varrelta tarkoin kerätyltä hittikimaralta johon monet uuden levyn biisit saumattomasti sopivat.

Yksi asia jonka olen pannut merkille erilaisia jazzbändejä erilaisissa tiloissa vuosien varrella kuulleena on se, että on varsin suuri ero siinä minkälainen jazzmusa toimii minkäkinlaisessa tilassa. Tänä päivänä kun jazz ei juuri stadionyleisöä saavuta niin suuri osa jazzista on parhaimmillaan pienemmissä tiloissa ja monien mainioiden bändien soundi ei skaalaa hyvin kovin isoon tilaan tai ulkoilmalavalle. Garrettin bändi oli ehdottomasti toista maata kuten 2022 Pori Jazzin Lokkilavan ulkoilmakeikallakin kuultiin. Setin avausraidassa Haynes Here oli volyymiä sen verran että alkoi jo korvissa tuntua joskin tilanne siitä tasoittui, mutta vahvaa vääntöä saatiin kuulla. Tässä myllytyksessä tärkeässä osassa oli Kamasi Washingtonin bändistä tunnetuksi tulleen Ronald “Thundercatin broidi” Bruner.

Mistään yleisön jyräykseen perustuvasta strategiasta ei kuitenkaan ollut kyse vaan pääosassa olivat tattuvat melodiat. Porinkin keikalla yleisön tiukkalinjaisimpia jazzyrmyjä ärsyttäneet yleisön laulatukset ja käsien taputuskehoitukset saatiin tälläkin kertaa ja tunnelma saatiinkin hyvään loppunousuun päätösbiisiin Happy People josta tuntuu livenä muodostuneen verrattomasti vuoden 2002 levytettyä versiota dynaamisempi vakionumero.

Porissa käytännössä saman ohjelmiston kuulleelle yllätyksetöntä, mutta pätevää jazzviihdettä.

  • Kenny Garrett – alttosaksofoni, koskettimet
  • Keith Brown – piano
  • Corcoran Holt – basso
  • Melvis Santa – laulu, lyömäsoittimet
  • Rudy Bird – lyömäsoittimet
  • Ronald Bruner – rummut

Savoy JAZZFest 2024: Shai Maestro & Michael Mayo ja Kenny Garrett and the Sounds from the Ancestors Savoy-teatterissa Helsingissä 9.3.2024


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *